Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
09.11.17 kl. 18:36

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
QoS-analyse: En fattig liten trst

Daniel Craig spiller James Bond for andre gang i Quantum of Solace


Quantum of Solace er en av tidenes mest skuffende James Bond-filmer.



OBS ADVARSEL: Dette er en kritisk analyse som rper mye av handlingen. IKKE LES om du ikke har sett filmen, og ikke vil vite noe.

Det finnes to type Bond-filmer; de litt humoristiske og s har vi mine favoritter; de som er mer tro mot Ian Fleming og tar karakteren p alvor.

Quantum of Solace faller inn under sistnevnte kategori, ikke overraskende da det er en direkte oppflger av Casino Royale (2006). Dermed m filmen tle seg bli sammenlignet med, og mlt opp, i tillegg til forrige Craig-film, tidligere mesterlige mer realistisk-baserte filmer i filmserien, eksempelvis From Russia With Love, On Her Majesty's Secret Service, For Your Eyes Only, The Living Daylights, Licence To Kill mv.

Quantum of Solace faller p trynet sammenlignet med disse. Bondsubstansen er borte, og det er bare rester igjen av Bond som karakter. Actionscenene i seg selv er imponerende, men historien er i beste fall som lse trder. Dessuten, atmosfren man forventer i en Bondiflm er nesten helt borte. Sjokkerende nok i seg selv.

Hvordan man vurderer og analyserer Quantum of Solace avhenger av mange faktorer, men jeg tror de fleste vil vre enig med meg i at den skal og m vurderes om en film i James Bond-serien - ikke som en selvstendig actionfilm. Alt annet er og blir feil. Dette er film nr. 22 i serien, riktignok en slags film nr. 2 i re-starten av serien, som blir et annet hensynstagende i seg selv.

Dessverre m jeg melde, etter ha sett filmen hele tre ganger p kino, at dette er en film som er langt unna hva de fleste vil forbinde med James Bond-universet, det vre seg om man foretrekker enten den humoristiske

Avhrsscenen av Mr. White. M og Bond p hver sin side.
eller serise varianten av agent 007.

Hele James Bond-atmosfren mangler nesten totalt, selv om Bond gjennom store deler av filmen er ifrt en smoking. All stil og eleganse er borte, tross tilsynelatende riktige antrekk. Faktisk blir det helt feil se Bond i smoking store deler av filmen, mens bde antrekket og Bond er blodig og mkket.

Jeg skal komme nrmere tilbake til handling/plot, og de store hullene og manglene der.

Man kan henge seg opp i mindre ankepunkter som at han ikke sier shaken, not stirred (n drikker han den nye, men egentlig gamle originaldrinken (en Vesper), introdusert av Fleming i frste bok), at Bond ikke uttaler Bond. James Bond, eller at Q eller Moneypenny heller ikke denne gangen er med.

Tross for at dette kan - og vil - irritere en del fans, s er dette likevel ikke overskyggende - man kan lage en Bond-film med Bond-atmosfre uten enkelte av disse elementene. Noe Casino Royale er et bevis p.

Komponist David Arnold sa en gang at tar man bort The James Bond Theme fra scoremusikken, sitter man igjen med hvilken som helst actionfilm. Derfor er det ganske

Det filmen ikke mangler er action. Det er det massevis av. Her fra btscenen i Quantum of Solace.
s betegnende at det er veldig lite bruk av nettopp det originale musikalske Bond-temaet! Riktignok er det fiffig integrert i en god del av de melodiske ankerpunktene, og det liker jeg, men det er aldri sterkt tilstede.

Filmen har et bra anslag. Men obs obs! Ingen gunbarrel-sekvens!

Kameraet sveiper via helikopter mot en italiensk innsj og motorveien p fjellsiden. David Arnolds dystre toner akkompagnerer detaljbilder av en Aston Martin, og s dundres det ls i ekte lyder fra en hesblesende biljakt. Bond kjrer en svart Aston Martin, og skurkene er hakk i hl. Det hele er imponerende, men blaserte som vi er, har vi sett enda flottere biljakter. Skurkene kjrer utfor et stup (og det er veldig tydelig et helt annet sted enn steinbruddet hvor biljakten har endt opp), og Bond kommer seg til et safehouse i nrmeste by. Han pner bagasjelokket og nsker en svrt rystet Mr. White (fanget og skutt i beinet av Bond i forrige film) velkommen.

Fortekstene er - som det meste i filmen - laget av et team som aldri har laget Bond-filmer fr. Dette er Marc Forsters nske, han ville ha med seg sine medarbeidere. Det former resten av det vi skal se, p godt og vondt. Fortekstene viser,

Camille og James Bond.
som forrige film, Bond med pistolen, frem og tilbake i et rkenlandskap, som skygge. Noen damesilhuetter dukker ogs opp. Tittelsangen er selvsagt her. Den er etter min mening den verste i Bond-historien, kanskje bare sltt av forferdelige The Man With The Golden Gun. Hele dette krediteringsinnslaget er ganske lite originalt og altfor ensformig laget.

Neste scene er avhret av Mr. White, med M til stede. Vr organisasjon har folk overalt, smiler en skadet skurk, og vips er en av MI6 mest betrodde medarbeidere (kalt Mitchell) i angrep. Han rekker drepe en kollega, sikter p M og Bond, og lper s fra stedet. M ser vi s vidt lpe unna, mens Bond lper etter forrderen. Herp flger en lang og til tider imponerende jakt over hustakene i Sierra i Italia, som ender med et oppgjr oppe i et stillas. Denne filmens andre store actionsekvens gir assosiasjoner til pningssekvensen i Casino Royale - mye lping. Det ender ogs med at Bond dreper MI6-kollegaen. Han mtte muligens, men ville det ikke vrt bedre forske holdt ham i live, s man kunne avhrt ham?

Neste scene er i London, i denne Mitchells leilighet. Igjen ser vi M, forbannet over at en mann som har vrt hennes livvakt, har jobbet for en enn ukjent organisasjon. Derp er vi hos MI6, hvor en medarbeider forteller at etterretningsorganisasjonen har sendt inn merkede sedler i Le Chiffres pengeoperasjon, og at noen f av sedlene var hjemme hos Mitchell. Et strre belp er i ferd med tas ut p Haiti av en Mr. Slate. Her er det en veldig imponerende grafisk visning av ulike elementer p et bord/skjerm. En ypperlig scene for en eventuell ny Q, spr du meg. Men, oppurtunity missed.

S sendes alts Bond ut p et oppdrag og herfra blir det masse klabb og babb. Manuset henger rett og slett ikke p greip herfra og filmen ut, og jeg skal forklare hvorfor. Som kanskje ikke blir s lettfattelig grunnet manusets hull.

Bond er tilsynelatende drevet av hevnlyst, og vil finne ut hva som egentlig skjedde med Vesper Lynd. M vil vite om denne hemmelige organisasjonen. Men hvem og hva jakter de p?

Det gode med manusets retning her, er at Bond blir mer som en detektiv igjen, en som jakter p spor og finner dem. En annen ting som faller i smak, men som ogs virker underlig, er at Bond ikke har s mye p stell. Trenger han en bil, stjeler han den. M han skifte til smoking, s slr

Det var mye lping p James Bond i Casino Royale, og enda mer i Quantum of Solace.
han ned en gjest p en fest og tar hans klr. Det samme gjelder andre kjrety som en motorsykkel, bt og bil.

Historiemessig: Mr. Slate blir enda en dead end (han drepes av Bond), som tilfeldig fr tak i en koffert tilhrende Mr. Slate og dermed kommer i kontakt med en pike kalt Camille. Ved late som om han er Mr. Slate, fr Bond noen nye spor g etter. Et er at noen har betalt denne Mr. Slate for f Camille drept. Camille kaster Bond ut av bilen, og han flger etter.

Der observerer han at Camille snakker med en rekke personer ved et kaianlegg. Vi som seere fr se og hre all dialog, mens Bond er observatr. Dette skaper videre problemer for logikken i filmen. Slik jeg ser det ville ogs en topphemmelig agent kanskje hatt en gadget her som gjr at han kan peile seg inn p lyd over kortere avstander. (Han str ikke mange titalls metrene unna).

S hva fr vi vite? Camille er sint p en Mr. Dominic Green, fordi han har forskt f henne drept. Angivelig fordi hun skal ha forskt selge hemmeligheter om ham. Dette benekter Camille, som forsker innynde seg og smiske med Green (de har hatt et forhold som n er over, fr vi vite). General Medrano ankommer og Green lover introdusere Camille for ham, for Green har lenge mistenkt at det er denne Medrano Camille helst vil treffe, via Green. Medrano var den siste som s Camilles famile i live, er neste info, og s blir hun mot sin vilje tatt om bord i lettbten til Medrano. Bond griper inn, ved komme seg ombord i en bt og kjre inn i Medranos lettbt. Enda en heftig actionscene flger, som ender med at Bond og Camille kommer seg unna. Hun er sltt ut dog, og Bond bare forlater henne. Uten sprre henne om Green eller noenting! Totalt ulogisk.

Vi fr ogs se at CIA nekter for at de har noe interesse av Dominic Green, etter at Bond har fortalt MI6 om navnet hans, og M aner derfor ugler i mosen. Vi fr vite at CIA, med Felix Leiter i spissen, vil akseptere at Green bistr med et maktskifte i Bolivia.

Et annet logisk brudd oppstr her. Green sier til de to CIA-mennene at han nsker Bond av veien. Green har p dette tidspunkt ikke sett Bond, mens Bond har sett ham. Hvordan kan Green vite om Bond? Scenen mangler i filmen ....

(Her har et par Bond-fans sendt meg mail i et forsk p "arrestere meg", i min analyse. De viser til at Green ser Bond i havnen og at Bond er blitt tatt bilde

Regissr Marc Forster under innspillingen av operascenene i Quantum of Solace.
av i overvkingskameraet til Green. Relevante poeng, men scenen hvor man ser at Green ser dette, mangler likefullt).

Ikke noe problem, sier den ene CIA-mannen og identifiserer mannen p mobilbildet som agent 007. Felix Leiter later som om han ikke vet hvem det er. Men hvis Green er s hyt opp i QUANTUM-organisasjonen, m han jo vite at ogs Felix Leiter satt ved samme bord som Bond under casinooppgjret i forrige film. Enda en stor logisk brist, av mange.

Plotmessig: General Medrano nsker seg tilbake til makten, og med hjelp av Greens organisasjon - QUANTUM - skal dette bli en virkelighet. Alt de forlanger er et stort, tilsynelatende stykke verdilst landomrde i Bolivia. Videre i filmen fr vi hre om dette Tierra-prosjektet, hvor rrledninger er viktig (men som vi aldri fr se). Senere i filmen ser at Bond og Camille (n gjenforent i jakten p Green/Medrano), finner ut at QUANTUM (trolig) har demmet opp vannforsyningen i Bolivia. And that's it. Camille forteller Bond at hun vil drepe Medrano, fordi generalen drepte hennes familie mens hun var et barn.

Green & Co er p vei til Bregenz i sterrike hvor de skal se operaen Tosca. Dette viser seg vre en hemmelig samling av QUANTUM-medlemmer, som Bond da avslrer ved snakke inn i deres skjulte kommunikasjonsanlegg. Her burde han kanskje lyttet mer for finne ut mer? Helt klart. Alt vi fr vite er at de vil kontrollere verdens mest dyrebare ressurs, og at de vil ha mest mulig av den. Men hva er det, hvorfor vil de dette, hva vil de gjre, mv.? Det gir filmen aldri svar p!

Et gjennombrudd

James Bond og Camille klar til leie et fly i den bolivianske rkenen. Ulastelig antrukket tross blodflekker p skjorten.
i jakten p QUANTUM dog. Medlemmene er dog ikke s vanskelig finne frem til, straks man vet om navnet og det faktum at alle brer Q-jakkenler.

Stilmessig fr vi her enda en lpesekvens, med musikken i fokus foran realistiske lyder, nesten som et drmmeaktig jaktmareritt. Bond vinner, og slipper en av skurkene (som visstnok ikke er det likevel) utenfor en huskant lik det Roger Moore gjorde i The Spy Who Loved Me.

Bond trenger hjelp, da MI6 vil stanse ham, presset av den britiske regjeringen, som igjen sikkert er presset av CIA. Dessuten, de anser ikke Green som noen skurk!

Bond oppsker Rene Mathis, som ikke er s blid p ham etter ha blitt mistenkt for forrderi i forrige film. De gjenforenes, og det brer tilbake til Bolivia. En litt fin, flelseladet scene p nattflighten flger. Bond tenker p Vesper.

Vel fremme mtes Bond og Rene Mathis av en ung britisk pike, Agent Fields, som har ftt beskjed om sende ham tilbake til London p frste fly, neste dag. Etter hotellskifte p Bonds kommando, er lrerparet p ferie, og Bond forfrer henne. Uten at vi ser det, annet enn etterspillet i sengen. Bonds eneste erobring i filmen, og det med en singel kvinne. Vi lrte i forrige film at han foretrakk gifte kvinner.

Vips dukker Mathis opp med invitasjon til en fest i regi av Green, og der mtes Bond og Camille igjen. Der skjer ogs frste mte mellom Bond og Green. Bond hindrer Green fra drepe Camille.

Bond og Camille drar fra festen, og blir stanset av politiet bare for finne en mishandlet Rene Mathis i baksetet. De to politimennene skyter Rene, men Bond klarer overvinne dem. Mathis dr, Bond slenger ham bare i en sppelcontainer.

Og s drar Bond og Camille avsted ut i rkenen, hvor hun skal vise ham Tierra-prosjektet. Hva n det enn er for noe! De kommer over et stort transportfly. Bond kjper dette i bytte mot en Land Rover (og hvor kom den fra egentlig?). Totalt urealistisk!

Fr Bond og Camille rekker snakke srlig mye, angripes Bonds fly av et jagerfly. Hvem vil drepe ham, hvem vet at akkurat han og Camille er ombord? Vanskelig si. Vi har sett at selgeren av flyet tar en telefon, og at Bond sier at selgeren vil tyste om salget. Det er alt. Scenen i mellom mangler.

En spennende og bra laget actionsekvens flger. De klarer selvsagt mot alle odds overleve, og kommer seg tilbake til sivilisasjonen.

Der venter M & Co p

M dukker opp rekordmange ganger i Quantum of Solace.
hotellet, og en drept Agent Fields, badet i olje, liggende p sengen lik Jill Masterson-karakteren i Goldfinger. Bondhomage nr. 2, med andre ord. Fungerer de? Nei.

Bond blir beordret om gi fra seg vpenet og skal sendes tilbake. (En scene med likhetstrekk med Licence To Kill.) Akkurat som i den filmen kommer Bond seg unna, og M godtar dette. Hun stoler mer p ham enn CIAs nske om stanse agentens ferd.

Bond fr tak i sin venn fra Langley. Under mtet med Felix Leiter fr han vite at Green skal mte general Medrano p hotellet Perla De Las Lunas ute i rkenen, hvor en pengeutvekskling skal finne sted. Bond og Camille kommer seg dit, klare til aksjon. Green ankommer og forlanger landomrdet samt en enerett til 60% av vannforsyningen i landet. Her fr vi ogs vite at QUANTUM like gjerne hjelper frihetskjempere som regjeringer, uansett politisk tilhrighet. Skyggene fra SPECTRE er tydelige. Men det er alts QUANTUM som gir Medrano penger. Bond og Camille angriper, og hele hotellkomplekset blses til filler. Kampen mellom Bond og skurken ender med at Bond lar ham leve, da Bond m prioritere hjelpe Camille. Green flyker ut i rkenen, men Bond drar etter. Neste scene viser at Bond slipper ham ls ute i rkenen, uten drepe ham. Green har fortalt alt om QUANTUM, men vi som seere fr ikke vite det pip om organisasjonen n heller. Hvor er scenen med skurkenes hovedkvarter? Deres storslagne ml og planer?

Siste scene er at Bond (og M - hun er med overalt i denne filmen) fr tak i Vespers eks-kjreste, Yusef Kobora. Han var ikke under press for QUANTUM,

James Bond og Felix Leiter i Quantum of Solace.
men jobbet for dem, er konklusjonen vi som seere m gjette oss til. En kunstig dialogscene mellom Bond og M flger, og filmen er slutt!

Makes any sense? NOT AT ALL! Filmskaperne kan snakke til de blir bl om at historien teller og at actionscenene skal dikteres ut fra plot. Bullshit! Flere av actionscenene er imponerende, men de henger ikke p greip historiemessig.

Jeg sitter igjen med masse sprsmlstegn. Hvem er QUANTUM? Hva vil de? Hva er Tierra-prosjektet? Hvorfor blir ikke alle de oppdagede QUANTUM-medlemmene pgripet? Hvorfor ser vi ikke hovedkvarteret deres? Bonds motivasjon mht Vesper Lynd blir vi stadig minnet p, men det gir ingen reell ressonans. Mr. White - ikke Dominc Green - er den direkte linken til Vesper Lynd. Vi ser ham i operascenen, da han tydeligvis lyktes rmme etter at den korrupte MI6-agenten angrep M og Bond i scene nr. 2. Men ellers nevnes han ikke. Vil Bond finne ut av Vesper, burde jo fokuset vrt p ham. Vi fr vite at Green ble funnet i rkenen med to kulehull i hodet og motorolje i magen.

Etter 1t 45 min er filmen over. Den er altfor kort. En halvtime til, og mange av de lse trdene kunne vrt forklart eller oppklart. Merkelig nok er det iflge regissr Marc Forster bare en slettet scene (hvor Bond sier Bond. James Bond.) De tre manusforfatterne, Paul Haggis, Neal Purvis og Robert Wade, skuffer stort.

Det hele slutter ogs med gun barrel-pningen. Hvorfor var ikke den med i starten? Snodig, igjen!

Jeg er pen for endringer i formelen. Men Casino Royale var eksperiment nok. Med sluttscenen der, Bond. James Bond

Strawberry Fields, Rene Mathis (delvis skjult) og James Bond p flyplassen i Bolivia.
og The James Bond Theme, ventet vi oss full pupp mht filmseriens konvensjoner i denne oppflgeren.

Jeg sier ikke at man skal krysse av for alle de forventede type Bond-scener (casino, Q, Moneypenny, og andre "bondian moments"), men det som har skjedd med franchisen n er at "babyen er kastet ut med badevannet".

Det er med sorg melde at dette er Jason Bond. En stresset, sint agent, uten selv den minste form for humor, med en frenetisk, hyperventilerende klippestil. Sjansespillet til Barbara Broccoli og Michael G. Wilson med oppdatere serien gikk kunstnerisk sett i feil retning denne gang. Kanskje er det ikke for smart hyre altfor selvstendige regissrer, som Marc Forster. Han sier ofte i intervjuer at han egentlig ikke ville lage en James Bond-film. Av sluttresultatet dmme, er det tydelig. Det er ingen dypere forstelse for hva en film om agent 007 m inneholde. I tillegg er manusforfatterne p tynn is, nesten pent ishav, hva Bond er for noe. Uten en Fleming-bok som basis, vandrer de ut i en historie som ikke henger sammen.

David Arnolds score? Fortsatt for fersk i hodet til en dypere analyse - men tidvis glimrende. Spesielt likte jeg operascene-musikken, spor ni p CD-en, Night At The Opera. Arnold er igjen best p de romantiske, rolige melodiene, og er her ikke langt unna sitt forbilde, mesteren John Barry.

Setdesign? Hvis Ken Adams var forbildet, er han lite se. Sett bort fra operascenen (en fast, ekte installasjon), er det ingen imponerende bygninger eller rom i filmen.

Fotograferingen og klippingen? Altfor Jason Bourne-aktig. Det klippes for fort, man rekker ikke f med seg hva som skjer og hvorfor.

Olga Kurylenko som Camille er en sterk Bondpike, lik karakterer vi har sett fr i filmer som Thunderball, For Your Eyes Only, Licence To Kill, Tomorrow Never Dies, m.fl. At hun og Bond ikke ender opp i sengen, synes jeg er et pluss, men det i seg selv er ogs enda et avvik fra formelen.

At M ogs er med jorden rundt er tpelig. Hvor sannsynlig er det at en etterretningsorganisasjons sjef reiser verden rundt p denne mten, endatil i Russland? Bare enda en stor usannsynlighet i dette som skal vre en mer realistisk Bondthriller.

Bond? Craig tar rollen 100% alvorlig, er veltrent og smidig litt lik Connery i bevegelsene. Manuset tillatter svrt lite flrtne eller ironiske replikker. Han gjr som han blir bedt om, og fler kanskje at dette er en riktig Bond - hvis ikke ville han vel sagt fra seg rollen? Jeg har aldri lagt skjul p at jeg mener Daniel Craig er helt feil i rollen som agent 007. Det mener jeg fortsatt, selv om jeg fler at hans debutfilm har vokst. Med den nye filmen, fremstr Casino Royale som enda bedre, faktisk. Jeg liker den serise tilnrmingen hans til rollen, men selv Timothy Dalton hadde en viss snert og ironi oppe i alt alvor. Med Craig er dette helt borte. Og han ser fortsatt ut som en skurk og/eller broren til Alfred E. Neuman (fra Mad-bladet).

Faktum er at tross Quantum of Solace sine imponerende actionsekvenser og forskene p karakterdrevet dialog og dybde i Bond-figuren, ender filmen opp som en av de svakeste i filmserien. Jeg liker ikke srlig godt humorbaserte filmer som Diamonds Are Forever, Live and let Die, Man with the Golden Gun, m.fl. Men av de mer serise og realistiske filmene m jeg svrt skuffet konstatere at Quantum of Solace er den svakeste av dem alle.

I historisk sammenheng vil denne filmen bli ansett som et eksperiment som gikk galt, i alle fall kunstnerisk sett. Det er visstnok den dyreste Bondfilm gjennom tidene, men pengene er etter min mening ikke brukt korrekt.

Jeg er svrt, svrt skuffet og registrerer ogs at mange andre anmeldere og fans er enig med meg.

Enig? Uenig? Eller midt i mellom?

DISKUTER Quantum of Solace MED ANDRE FANS I CLUB JB FORUM!

Flg denne linken og velg Quantum of Solace som tema, og emnet: Hva mener fansen om filmen:

Quantum of Solace (2008) CLUB JB FORUM-diskusjon

Quantum of Solace hadde norsk premiere 007. november 2008. Flg med her p JAMESBOND.no for de ferskeste nyhetene!

MER INFO OM Quantum of Solace?

Les alle sakene vi tidligere har skrevet om Quantum of Solace her.

JB / 05.11.2008 Sist oppdatert: 10.11.08 kl. 19:12

Andre kommentarer:

30.05.2013 - Verdens beste Bond-film
07.01.2013 - Nolan som Bond-regissr
03.06.2008 - James Bond og meg
25.06.2007 - Er Forster rette mannen?
28.03.2007 - Hvor gr Bond videre?
08.12.2006 - Hvem er den beste Bond?
14.02.2005 - Endelse spekulasjoner om neste Bond


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Emilio Largo: Of course. Vargas does not drink... does not smoke... does not make love. What do you do, Vargas? "
Thunderball (1965)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2017. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2017 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever