Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
13.05.19 kl. 16:49

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
Arnold elsker You Only Live Twice

Komponist David Arnold i samtale med Justin Johnson under et arrangement hos British Film Institute (BFI). Her fortalte Arnold hvorfor han elsker You Only Live Twice, den frste Bond-filmen han s p kino. (Skjermbilde fra BFI-videoen, se den neder


Fikk sin James Bond-penbaring med You Only Live Twice (1967).

Filmkomponisten David Arnold er mannen som komponerte filmmusikken til Bond-filmene fra Tomorrow Never Dies (1997) til Quantum of Solace (2008). Den 24. januar fortalte Arnold p et arrangement hos British Film Institute (heretter referert som BFI), om sin Bond-favorittfilm som ogs er hans storskjermpenbaring.

Hver mned har BFI prominente gjester fra film- og kulturbransjen p besk som forteller om filmen som gjorde dem lidenskapelig interessert og engasjert i film deres penbaring for filmverdenen. Det er kanskje ikke s overraskende at engelskmannens penbaringsfilm er en James Bond-film - You Only Live Twice.

For anledningen var 52-ringen ikledd en passende The World Is Not Enough-hettegenser.

Kveldens BFI-vert Justin Johnson innledet med sprre Bond-komponisten om hvorfor EON productions femte 007-film betyr s mye for ham: -Det var den frste jeg s. Jeg tror ikke ndvendigvis at det er den beste filmen, men det er min favoritt. Jeg tror det rett og slett handler om at det er den frste jeg s, svarer Arnold.

Komponistens frste mte med Bond var p et julearrangement for barn i Luton. Han gjenkaller skler fulle av is og gele da noen trillet ut et lerret og 16mm prosjektor.

-Filmfremviseren ble plassert i midten av salen, lysene ble skrudd av, og vi hrte kun lydene fra filmrullen som knitret idet rullene begynte g rundt. Det var kun n brbar hyttaler i salen, og den var plassert under skjermen.

-I lpet av fem minutter hadde jeg sett James Bond bli myrdet, et stort romskip som slukte et mindre romskip. Jeg hadde

Komponist David Arnold under et arrangement hos British Film Institute (BFI).
hrt James Bond theme, tittelsangen You Only Live Twice, og melodien Capsule In Space. Det virket noks fantastisk, forteller kveldens hovedperson.

Han medgir at filmens pningssekvens fikk Japan til fremst eksotisk, men legger til at alle steder virker eksotisk nr man kommer fra Luton.

Filmen utlste Arnolds entusiasme og nske om jobbe med musikk og film. Komponisten forteller at han har nsket lage musikkalbum, da han har vokst opp i et hjem med mye musikk, film, lydspor, klassisk musikk, og musikaler.

Den frste gangen Intervjuobjektet drftet Bond med filmselskapet MGM, var fr utgivelsen av GoldenEye (1995), mens han jobbet med science-fiction filmen Stargate (1994). Han husker at de viste ham en kort filmtrailer, eller en teaser som det heter, hvorp Arnold ble imponert over den kommende Bond-stjernen Pierce Brosnan. P dette tidspunktet fortalte MGM ham at de allerede signert en avtale med komponisten Eric Serra. Jeg visste da at jeg ikke ville f jobbe med den filmen. Men jeg sa til dem at hvis det blir slik at John Barry ikke skal komponere til den neste Bond-filmen, vil jeg gjerne ha jobben, utdyper Arnold.

Under BFI-intervjuet blir han spurt om det faktisk er sant at den legendariske Bond-komponisten John Barry faktisk anbefalte ham for produsentene Barbara Broccoli og Michael G. Wilson. 52-ringen innrmmer at det er flere teorier om hvordan han faktisk fikk komponistjobben til Tomorrow Never Dies.

-Jeg hadde hrt John fortelle Barbara og Michael at jeg kunne vr en kar de kunne stole p, beskriver Arnold.

Tiger Tanaka (Tetsuro Tamba) og Aki (Akiko Wakabayashi) i den japanske etterretningstjenesten konferer med James Bond (Sean Connery) i You Only Live Twice (1967).

Det var imidlertid albumet "Shaken And Stirred: The David Arnold James Bond project", hvor flere kjente Bond-tittelsanger og andre melodier blir covret, som srget for at han fikk jobben hos EON productions.

-Barbara og Michael hadde hrt albumet og brukte deler av Propellorheads coverversjon av On Her Majestys Secret Service til biljaktsekvensen i parkeringshuset i Tomorrow Never Dies.

Lutonmannen informerer ogs om at Barbara Broccoli siden har fortalt ham at hun var i en platebutikk for finne plater de kunne bruke til en tidlig rversjon av Tomorrow Never Dies. En butikkmedarbeider skal da ha anbefalt Shaken And Stirred for henne.

Jeg vet ikke om dette er sant eller ikke, men jeg har ingen grunn til tro at hun ikke skulle vre sannferdig om dette. Og er det sant, s er det en butikkmedarbeider et sted jeg skylder en veldig stor drink, eller et veldig lite hus, spker Arnold.

Men faktum er nok at da (1996) ble en s stor suksess, og vant en Grammy for beste lydspor, var det sikkert en avgjrende faktor i beslutningen deres. Plutselig gikk jeg fra vre den neste John Williams til den neste John Barry, fordi jeg skulle jobbe p en Bond-film.

Arnold startet prosjektet Shaken And Stirred i 1995, og han forteller at han spilte inn You Only Live Twice med Bjrk, Diamonds Are Forever med David McAlmont, og On Her Majesty's Secret Service med Propellorheads. Alle bekostet han fra egen lomme. Han forteller videre om at han tok med sangene til plateselskaper og spurte om noen var interesserte i dem,

David Arnold. Offisielt PR-bilde i forbindelse med Shaken And Stirred: The David Arnold James Bond Project.
men uten hell. Arnold fortsatte da lage noen flere lter selv, fr selskapet East West kom p banen med en avtale. Albumet ble lansert like etter premieren til GoldenEye.

George Martin som hadde komponistjobben til (1973), introduserte Arnold for John Barry under albuminnspillingen ved Air Studios i London. Han sa han likte sangene, og pratet godt om dem. Siden det har vi snakket ofte sammen.

I over et tir jobbet komponisten p fem Bond-filmer p rad. Jeg ble godt kjent med manusforfatterne Robert Wade og Neal Purvis, og de fortalte meg gjerne om ideene sine, informerer Arnold.

Barbara og Michael er nok blant de mest strlende, vennlige og kjrlige produsentene du kan jobbe med. Selv om du som komponist vanligvis bare blir involvert mot slutten av prosessen,

Shaken And Stirred The David Arnold James Bond Project.
inkluderte de meg hele veien og holdt meg oppdatert. Det er spesielt viktig nr du skal jobbe med noe s viktig som tittelsangen, at du kjenner kjernen av historien.

Arnold er full av lovord om Skyfall (2012), som ble komponert av Thomas Newman. Jeg ble s begeistret over hvor godt den gjorde det, og over at den fortsatte litt p den kursen som GoldenEye staket ut og som Casino Royale (2006) videreutviklet.

Jeg elsker ikke holde p med det, like mye som jeg elsket holde p med det (komponere Bond-musikk, journ. anm). Fra en gamblers perspektiv er det deilig kunne lene seg tilbake se en film p nytt og nye den, erkjenner Bond-komponisten.

P sprsml om han ville tatt oppdraget dersom han blir tilbudt jobben som Bond-komponist igjen, innrmmer han at han ville gjort det uten nle.

Etter intervjuet gjr publikum og Arnold seg klare for visningen av You Only Live Twice, og sistnevnte klarer ikke skjule sin begeistring. Dette er frste gang jeg ser en slik visning av filmen. Jeg har aldri sett en anstendig fremvisning. Mitt minne bestr av knitring, knitring, knitring, mono og gele! Jeg ser at vi ikke har noen av disse her, avslutter han spkefullt.



Joakim Rekaa / 31.01.2014 Sist oppdatert: 01.02.14 kl. 00:08


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"David Breckinridge: You're being investigated for treason. Pete Garrison: What? David Breckinridge: I'm just going by what the evidence says. Pete Garrison: I'm the one who set up this investigation. I AM being framed! "
The Sentinel (2006)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2019. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2019 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever