Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
07.01.23 kl. 02:30

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vår favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vår egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STØTTESPILLERE
Arnold elsker You Only Live Twice

Komponist David Arnold i samtale med Justin Johnson under et arrangement hos British Film Institute (BFI). Her fortalte Arnold hvorfor han elsker You Only Live Twice, den første Bond-filmen han så på kino. (Skjermbilde fra BFI-videoen, se den neder


Fikk sin James Bond-«åpenbaring» med You Only Live Twice (1967).

Filmkomponisten David Arnold er mannen som komponerte filmmusikken til Bond-filmene fra Tomorrow Never Dies (1997) til Quantum of Solace (2008). Den 24. januar fortalte Arnold på et arrangement hos British Film Institute (heretter referert som BFI), om sin Bond-favorittfilm som også er hans «storskjermåpenbaring».

Hver måned har BFI prominente gjester fra film- og kulturbransjen på besøk som forteller om filmen som gjorde dem lidenskapelig interessert og engasjert i film – deres «åpenbaring» for filmverdenen. Det er kanskje ikke så overraskende at engelskmannens åpenbaringsfilm er en James Bond-film - You Only Live Twice.

For anledningen var 52-åringen ikledd en passende The World Is Not Enough-hettegenser.

Kveldens BFI-vert Justin Johnson innledet med å spørre Bond-komponisten om hvorfor EON productions femte 007-film betyr så mye for ham: -«Det var den første jeg så. Jeg tror ikke nødvendigvis at det er den beste filmen, men det er min favoritt. Jeg tror det rett og slett handler om at det er den første jeg så», svarer Arnold.

Komponistens første møte med Bond var på et julearrangement for barn i Luton. Han gjenkaller skåler fulle av is og gele da noen trillet ut et lerret og 16mm prosjektor.

-«Filmfremviseren ble plassert i midten av salen, lysene ble skrudd av, og vi hørte kun lydene fra filmrullen som knitret idet rullene begynte å gå rundt. Det var kun én bærbar høyttaler i salen, og den var plassert under skjermen.»

-«I løpet av fem minutter hadde jeg sett James Bond bli myrdet, et stort romskip som slukte et mindre romskip. Jeg hadde

Komponist David Arnold under et arrangement hos British Film Institute (BFI).
hørt James Bond theme, tittelsangen You Only Live Twice, og melodien Capsule In Space. Det virket nokså fantastisk», forteller kveldens hovedperson.

Han medgir at filmens åpningssekvens fikk Japan til å fremstå eksotisk, men legger til at alle steder virker eksotisk når man kommer fra Luton.

Filmen utløste Arnolds entusiasme og ønske om å jobbe med musikk og film. Komponisten forteller at han har ønsket å lage musikkalbum, da han har vokst opp i et hjem med mye musikk, film, lydspor, klassisk musikk, og musikaler.

Den første gangen Intervjuobjektet drøftet Bond med filmselskapet MGM, var før utgivelsen av GoldenEye (1995), mens han jobbet med science-fiction filmen Stargate (1994). Han husker at de viste ham en kort filmtrailer, eller en teaser som det heter, hvorpå Arnold ble imponert over den kommende Bond-stjernen Pierce Brosnan. På dette tidspunktet fortalte MGM ham at de allerede signert en avtale med komponisten Eric Serra. –«Jeg visste da at jeg ikke ville få jobbe med den filmen. Men jeg sa til dem at hvis det blir slik at John Barry ikke skal komponere til den neste Bond-filmen, vil jeg gjerne ha jobben», utdyper Arnold.

Under BFI-intervjuet blir han spurt om det faktisk er sant at den legendariske Bond-komponisten John Barry faktisk anbefalte ham for produsentene Barbara Broccoli og Michael G. Wilson. 52-åringen innrømmer at det er flere teorier om hvordan han faktisk fikk komponistjobben til Tomorrow Never Dies.

-«Jeg hadde hørt John fortelle Barbara og Michael at jeg kunne vær en kar de kunne stole på», beskriver Arnold.

Tiger Tanaka (Tetsuro Tamba) og Aki (Akiko Wakabayashi) i den japanske etterretningstjenesten konferer med James Bond (Sean Connery) i You Only Live Twice (1967).

Det var imidlertid albumet "Shaken And Stirred: The David Arnold James Bond project", hvor flere kjente Bond-tittelsanger og andre melodier blir covret, som sørget for at han fikk jobben hos EON productions.

-«Barbara og Michael hadde hørt albumet og brukte deler av Propellorheads coverversjon av On Her Majesty´s Secret Service til biljaktsekvensen i parkeringshuset i Tomorrow Never Dies.

Lutonmannen informerer også om at Barbara Broccoli siden har fortalt ham at hun var i en platebutikk for å finne plater de kunne bruke til en tidlig råversjon av Tomorrow Never Dies. En butikkmedarbeider skal da ha anbefalt «Shaken And Stirred» for henne.

«Jeg vet ikke om dette er sant eller ikke, men jeg har ingen grunn til å tro at hun ikke skulle være sannferdig om dette. Og er det sant, så er det en butikkmedarbeider et sted jeg skylder en veldig stor drink, eller et veldig lite hus», spøker Arnold.

«Men faktum er nok at da (1996) ble en så stor suksess, og vant en Grammy for beste lydspor, var det sikkert en avgjørende faktor i beslutningen deres. Plutselig gikk jeg fra å være den neste John Williams til den neste John Barry, fordi jeg skulle jobbe på en Bond-film».

Arnold startet prosjektet «Shaken And Stirred» i 1995, og han forteller at han spilte inn «You Only Live Twice» med Björk, «Diamonds Are Forever» med David McAlmont, og «On Her Majesty's Secret Service» med Propellorheads. Alle bekostet han fra egen lomme. Han forteller videre om at han tok med sangene til plateselskaper og spurte om noen var interesserte i dem,

David Arnold. Offisielt PR-bilde i forbindelse med Shaken And Stirred: The David Arnold James Bond Project.
men uten hell. Arnold fortsatte da å lage noen flere låter selv, før selskapet East West kom på banen med en avtale. Albumet ble lansert like etter premieren til GoldenEye.

George Martin som hadde komponistjobben til (1973), introduserte Arnold for John Barry under albuminnspillingen ved Air Studios i London. «Han sa han likte sangene, og pratet godt om dem. Siden det har vi snakket ofte sammen».

I over et tiår jobbet komponisten på fem Bond-filmer på rad. «Jeg ble godt kjent med manusforfatterne Robert Wade og Neal Purvis, og de fortalte meg gjerne om ideene sine», informerer Arnold.

«Barbara og Michael er nok blant de mest strålende, vennlige og kjærlige produsentene du kan jobbe med. Selv om du som komponist vanligvis bare blir involvert mot slutten av prosessen,

Shaken And Stirred – The David Arnold James Bond Project.
inkluderte de meg hele veien og holdt meg oppdatert. Det er spesielt viktig når du skal jobbe med noe så viktig som tittelsangen, at du kjenner kjernen av historien».

Arnold er full av lovord om Skyfall (2012), som ble komponert av Thomas Newman. «Jeg ble så begeistret over hvor godt den gjorde det, og over at den fortsatte litt på den kursen som GoldenEye staket ut og som Casino Royale (2006) videreutviklet».

«Jeg elsker å ikke holde på med det, like mye som jeg elsket å holde på med det (komponere Bond-musikk, journ. anm). Fra en gamblers perspektiv er det deilig å kunne lene seg tilbake å se en film på nytt og nye den», erkjenner Bond-komponisten.

På spørsmål om han ville tatt oppdraget dersom han blir tilbudt jobben som Bond-komponist igjen, innrømmer han at han ville gjort det «uten å nøle».

Etter intervjuet gjør publikum og Arnold seg klare for visningen av You Only Live Twice, og sistnevnte klarer ikke å skjule sin begeistring. «Dette er første gang jeg ser en slik visning av filmen. Jeg har aldri sett en anstendig fremvisning. Mitt minne består av knitring, knitring, knitring, mono og gele! Jeg ser at vi ikke har noen av disse her», avslutter han spøkefullt.



Joakim Rekaa / 31.01.2014 Sist oppdatert: 01.02.14 kl. 00:08


Del på Facebook:


Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Sévérine:How much do you know about fear? James Bond:All there is. Sévérine:Well, not like this... Not like him... "
Skyfall (2012)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Født: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
© JB Forlag 1999-2024. Gjengivelse av redaksjonelt innhold på nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstående nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel © 1962-2024 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktør: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever…