Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
04.06.21 kl. 20:50

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STTTESPILLERE
From Russia With Love: Den dramatiske oppflgeren

Fordi Dr. No hadde vrt en gedigen suksess, kunne Harry Saltzman og Albert Broccoli g i gang med en ny Bond-film. Denne gangen ville de gjre det enda strre, og doblet derfor budsjettet. Innspillingen var ikke uten dramatikk og inneholdt bde syk

I 1956 skrev Ian Fleming From Russia With Love, og den ble publisert ret etter.

Sean Connery (James Bond) og Daniela Bianchi (Tatiana Romanova) i From Russia With Love (1963).
Filmen fikk mye gratis PR lenge fr den ble laget. President John F. Kennedy hadde i mars 1961 gjennom "Life Magazine" utpekt den som en av sine ti favorittbker. Denne kunngjringen frte til at salget av boken skjt til vrs i USA, og frte automatisk til at historien ble en opplagt etterflger til Dr. No. Johanna Hardwood, som hadde bidratt til manus p Dr. No, ble spurt om skrive et manusutkast basert p boken. Richard Maibaum bearbeidet s Harwoods versjon ytterligere. Berkely Mather, som hadde trekt seg under manusarbeidet med Dr. No, gjorde sgar et ukreditert bidrag.

Filmens plot var primrt det samme som i boken, men det var noen markante forskjeller. Bokens dype personskildringer av

Sean Connery (James Bond) og Daniela Bianchi (Tatiana Romanova) i From Russia With Love (1963).
henholdsvis Red Grant, Tatiana Romanova og Rosa Klebb, er unyanserte i manuset. I motsetning til bokas originale intensjon, overlever Bond mtet med Klebb p slutten. Den strste forandringen handler om skurkenes lojalitet. I stedet for en kamp mellom Storbritannia og Russland, blir det en kamp mellom Storbritannia og SPECTRE. rsakene til denne utskiftingen kan vre mange, men handlet nok om at filmen ikke skulle ha en politisk agenda.

Jakten p filmens skuespillerbesetning startet allerede fr manuset var ferdig. Sean Connery var selvskreven som Bond fordi han var under en flerfilmskontrakt. Det var ikke bare p filmduken at Connery hadde suksess, like etter Dr. No-premieren giftet han seg med Diane Cilento p Gibraltar. Robert Shaw, som ogs var en prisbelnnet dramatiker, fikk rollen som den iskalde leiemorderen Red Grant. Den strste overraskelsen i castingen, var rollen som SPECTRE nr. 3, Rosa Klebb. Lotte Lenya, som hadde vrt tysk kabaretartist, inkludert sirkusartist, balletdanser og sanger. Hun var kona til komponisten Kurt Wail og renommert p den europeiske teaterscenen. Som den nette og vesle kvinnen hun var, virket Lenya i utgangspunktet helt malplassert som den ondskapsfulle og hensynslse Rosa Klebb.

Rollen som Bonds allierte i Istanbul, Kerim Bey, hadde ingen opplagt kandidat. Men s ringte den bermte regissren Henry Ford til filmens regissr Terence Young og spurte om han hadde en rolle til den meksikanske skuespilleren Pedro Armendariz, og det hadde han. Armendariz tilfrte rollen betydelig sjarme og karisma. Desverre skulle innspillingen komme til bli en tragisk besegling av hans skjebne. Eunice Gayson retunerte som Sylvia Trench, elskerinnen som Bond er p piknik med i starten av filmen. Terence Young hadde som intensjon at hun skulle dukke opp i starten av hver Bond-film, som en slags intern spk. Den iden ble droppet da nye regissrer etter hvert tok over Bond-skuta.

besette rollen som Tatiana Romanova var noe mer problematisk. Innspillingen skulle snart starte, og enda var ingen castet i rollen. Et ftall kandidater sto igjen, deriblant Pia Lindstrm, Ingrid Bergmans datter. Sean Connery fikk ren av plukke ut sin favoritt, og valget falt til slutt p den italienske skjnnhetsdronningen Daniela Bianchi, som i 1960 hadde blitt nr. 2 i Miss Universe. Bianchi var uten skuespillererfaring, bortsett fra sm roller i reklamefilmer, og blir i filmen ogs dubbet av Barbara Jefford.

I hovedsak besto From Russia With Love av samme teamet som i Dr. No, men to viktige bidragsytere var ikke tilgjengelig denne gangen. Produksjonsdesigner Ken Adam, som hadde blitt viden kjent for sin grandiose design p Dr. No, ble headhuntet av Stanley Kubrick for produksjonsdesigne hans neste film, Dr.Strangelove. Syd Cain, som jobbet som scenograf under Adams i den frste Bond-filmen ble ny produksjonsdesigner. Stuntkoordinator Bob Simmons var heller ikke tilgjengelig. Peter Perkins tok over ansvaret.

Da innspillingsdatoen var like om hjrnet, var det ett element som ikke var helt i boks - manusskriptet. Produsentene var ikke fornyd med SPECTREs rolle i filmen, og mente historien var for komplisert. Selv om ikke skriptet

Robert Shaw som Red Grant og Sean Connery som James Bond i From Russia With Love (1963).
var fullbyrdet, ble det holdt pressekonferanse p "Conough Hotel" for annonsere produksjonstart. Selv om manuset primrt var ferdig til innspillingsstart, foregikk det stadige justeringer og poleringer av dialogen under innspillingen.

Filmingen startet i Pinewood studios Mandag 1. april 1963. Frste scenen var Bonds ankomst til Ms kontor. Desmond Llewelyn debutere som "gadget master" major Boothroyd. Q ble han frst hetende i neste film. Lewellyn hadde ftt rollen helt tilfeldig. Peter Burton som spilte Boothroyd i Dr. No, var ikke tilgjengelig. Regissr Terence Young s ikke for seg Q som en viktig karakter, og gav ham derfor ingen personlighetstrekk. Lite visste han da at Q skulle bli den skuespilleren som dukket opp i flest Bond-filmer.

3. april fortsatte filmingen med scenen mellom Romanova og Rosa Klebb. Tonen p settet var atskillig lystigere enn i filmen. Lenya var en veldig st og sjarmerende person, i rak motsetning til rollen, og var ekstra morsom med tykke hornbriller som hun ikke kunne se igjennom. Denne scenen inneholdt en svrt dristig sekvens p den tiden. Klebb berrer Romanova p lret og indikerer lesbiske tilbyeligheter. Regissr Young valgte la scenen vre mer antydende enn eksplisitt, og dempet den veldig ned i forhold til boken.

Sengescenene mellom Bond og Tatiana s dristige ut p filmduken, men ble arrangert i mer ordnede former. Scenen der Bianchi smyger seg naken opp i sengen til Bond ble utfrt av en double, og ikke Bianchi selv. Bianchi, som var en puritaner i forhold til vise naken hud, passet hele tiden p at hun hadde dynen godt rundt kroppen. Sean Connery gjorde hva han kunne for vippe Bianchi av pinnen i de - for henne - ukomfortable sengescenene. Hans intensjon var lse opp stemningen og skape en mer uformell stemning, som ofte er ndvendig i den type situasjoner.

5.april ble den imponerende sjakkturneringen filmet, designet av Syd Cain. Settet kostet $125 000 bygge, og da var ikke taket inkludert. Det imponerende taket med store malerier og utsmykkinger, inkludert utsmykkingene p sylene som sto langs siden, var en optisk illusjon skapt av effektmester Cliff Culley. Han hadde malt disse detaljene og lagt dem opp bildet. Slik fr en inntrykk av at sjakk-kampen faktisk foregr i et autentisk og visuelt imponerende lokale.Scenen var forvrig inspirert av den legendariske sjakk-kampen mellom Spasski og Bronstein i 1960.

12. april ble filmens pningsscene filmet. Harry Saltzman hadde en id om at Bond skulle bli drept i starten av filmen. I en hage omgitt av hye hekker, innpakket i en atmosfrisk kveldsstemning, blir Bond forfulgt av Red Grant og til slutt kvalt. Da Grant fjerner en gummimaske fra Bonds ansikt, ser publikum at situasjonen ikke er reell, men et treningsoppdrag. Denne scenen mtte gjres p nytt i august da det ble oppdaget at skuespilleren som gestaltet Bond lignet for mye p Connery. Redde for at publikum skulle tro Bond ble drept tidlig i filmen, filmet de en sekvens der skuespilleren som masken ble fjernet p, hadde bart. P den mten kunne ingen misforstelser oppst.

Budsjettet til From Russia With Love var p $2.2 millioner, over dobbelt s mye som Dr. No. Et slikt budsjett, som den gang var stort, tillot at filmteamet kunne bruke lenger tid og mer penger p "location". 20. april reiste besetningen til Tyrkia for filme i Saint Sophia i Istanbul. Ian Fleming var ogs med p reisen, og utviklet et vennskap med Pedro Armendariz. Stemningen p settet var svrt vennlig og hyggelig.

Stadige horder av nyskjerrige tilskuere ble et problem for filmteamet. Uvante med s store filminnspillinger var Istanbuls folk svrt spente p hva som foregikk. Men da nesten 4000 mennesker mtte opp for overvre scenen der Bond og Romanova gr ombord p Orientekspressen, medfrte de store folkemengene at det var umulig filme. Regissr Young fikk en id. Han ba stuntkoordinator Peter Perkins om avlede publikum. Han klatret opp p en balkong rett over gaten, hang utenfor og ropte om hjelp. Massene stormet til for se hva det var, og dermed kunne Young f de opptakene han trengte. Bde brannvesenet og politiet kom ilende til. Faktisk ble scenen der politi og brannvesen kommer kjrende brukt i filmen, da den tyriske ambassaden blir sprengt. Realisme skal det vre.

Midtveis i innspillingen, merket Young at Pedro Armendariz forandret seg. Han virket deprimert og ille til mote. Youngs bror, som var lege, underskte han og konstanterte at han var angrepet av kreft. Fast bestemt p fullfre filmen var det uaktuelt for Armendariz avbryte innspillingen. Han var avhengig av pengene som skulle g til forsrging av familien nr han ble borte. N mtte Young omrokkere p innspillingen av scenene slik at Armendariz fikk filme sin andel raskest mulig. Hans scener i sigynerleiren ble fullbyrdet tidlig i juni. Armendariz kunne ikke lenger g, og mtte ha double i scener der han beveget seg. Til tross for enorme smerter og rikelige inntak av morfin, bet han tennene sammen.

Da alle scenene hans var fullfrt, arrangerte Young en storslagen fest til re for Armendariz. P hans siste dager brukte Fleming og Armendariz mye tid p diskutere Ernst Hemningways bortgang, som var en god venn av skuespilleren. Hemningway begikk selvmord da han fikk melding om diagnosen p sin sykdom. Paradoksalt nok gjorde Armendariz det samme rett etter han ble lagt inn p sykehus i Los Angeles 18. juni. Meldingen om hans selvmord skapte en kollektiv depresjon p settet.

Rosa Klebb (Lotte Lenya) tester ut Red Grant (Robert Shaw) i From Russia With Love (1963).
Men Terence Young klarte mobilisere sitt mannskap til g videre i innspillingen.

En av filmens mest minneverdige scener er slsskampen mellom to sigynerkvinner, spilt av Martine Beswick og tidligere Miss Israel, Aliza Gur. Denne scenen ble underskt med argusyne av den britiske filmsensuren. Ian Fleming uttrykte skuffelse over at den ferdige sekvensen var mye mindre eksplisitt enn i boken, der den ene kvinnen biter i den andres bryst. "How the hell did you expect I was going to get away with that?", responderte Young.

Den klassiske kampen ombord p Orientekspressen var vanskelig filme grunnet lite areal, og tok flere dager f i havn. Young, som hadde vrt bokser under studietiden ved Cambridge, utarbeidet selv koreografien sammen med stuntkoordinator Perkins, stuntmann Jackie Cooper, Robert Shaw og Sean Connery. Under scenens filming, som ble filmet med tre kameraer, blir faktisk bare stuntmenn brukt i ett enkelt opptak. Mange i filmteamet reagerte p at kampen ble for realistisk, men Young mente det var ndvendig for filmens troverdighet.

I begynnelsen av juli reiste filmteamet til Skottland, nrmere bestemt Kilmichall for skyte filmens jaktklimaks der Bond blir jaget av et helikopter. Motorbtsekvensen skulle egentlig filmes i Tyrkia, men grunnet drlig vr mtte de skytes i Crinan. Under forberedelsene fly Young i helikopter for rekognosere. Helikopteret krasjet plutselig i sjen, og sank 40 fot. Young kjempet intens for komme seg ls. Han klarte omsider svmme til havoverflaten. Mrbanket mtte han sy en brte med sting. En fortrnet Harry Saltzman kontaktet mesterregissr David Lean (The Bridge on the River Kwai, Lawrence of Arabia) med tanke p at han skulle ta over for Young. Albert Broccoli insisterte p at Young skulle fullfre filmen selv, og det gjorde han. Like etter ulykken var Young klar til fortsette sin gjerning, tilsynelatende upvirket av det som hadde skjedd.

Den primre filmingen var ferdig 23. august, langt over bde tidsramme og budsjett, og fortsatt var det opptak som manglet. Blant annet et bakgrunnsbilde av en bro i Venezia som skulle akkompagnere Bond og Tatianas gondoltur. Paradoksalt nok var ingen av filmens mest sentrale skuespillere i Venezia under opptakene der. EON mtte f filmen ferdig i full fart fordi United Artists presset p. Flere i filmteamet trodde filmen kom til bli en katastrofe. Det var ikke tid for lage noen animert pningssekvens som Maurice Binder og Trevor Bond hadde gjort i Dr. No. I stedet laget kanadiske Robert Brownjohn en tittelsekvens som hadde mye strre innflytelse p de fremtidige musikksekvensene. Kredittene ble projisert p navleregionen til en magedanserinne. Iden ble unnfanget da Brownjohns kone ved et uhell hadde gtt foran sin manns lysbildefremviser.

Da alle opptakene var i boks startet redigerer Peter Hunt sitt arbeide. I tospann med Terence Young ble det avgjort at Red Grants forflging av Bond skulle komme fr filmens tittelsekvens, og dermed var den klassiske "pre-credit"-sekvensen fdt. Da filmen skulle vises for sjefene i United Artist hadde Hunt laget en morsom vri. Omtrent en halv time ut i filmen, da Bond demonsterte en trygg mte pne attache-kofferten p, kom plutselig et klipp fra da Dr. No sin base eksploderte. Filmsjefene ble aldeles forskrekket, men Terence Young lo s han ristet.

Akkurat som sin forgjenger pner From Russia With Love med en instrumental signaturlt. I lpet av filmen, og i slutt-kredittene, synger den tidligere buss-sjfren Terry Parson. Teksten til Lionel Bart unngikk bevisst referanser som kunne avslre deler av handlingen. John Barry erstattet Monty Norman som filmens komponist, og fikk til og med reise til Tyrkia med filmmansskapet. Tilbake i England spilte Barry og hans orkester inn "007", en alternativ Bond-lt bestende av en rask og kuliminerende rytme. Denne musikken dukket senere opp i Thunderball, Diamonds Are Forever og Moonraker.

Filmen hadde pressevisning i Odeon Leicester Square 8. oktober 1963, og det frte nesten til opptyer i kinomrket. Alexander Walker i Evening Standard skildrer det p denne mten: "The applause chrashed out like hand grenades for every feat of matchless courage and stunning bedroom virility that Our Man pulls off". Srlig skapte kampen mellom Bond og Grant p Orientekspressen begeistring i flge Financial Times: At the end of the sequence the screensound was quite obliterated by a mass exhalation of indrawn breath from the auditorium.

Kritikerne

Sean Connery poserer som James Bond i et PR-bilde fra From Russia With Love (1963).
var med f unntak unisont begeistret for filmen. Thomas Wiseman i Sunday Express mente publikum fikk den filmhelten de fortjente, nemlig James Bond: He is very much a figment of our times, the arch exponent of pop facism, patriot-libertine, always ready to seduce a pretty spy for his country. The new James Bond film is, like its predecessor, is an expensive penny-dreadful, enjoyable absurd, calculating sadistic and very bizarre. Kvinnelige kritikere derimot, hadde sine motforestillinger, som foreksempel Isabel Quigly i Specator. Hun mente det var irriterende ikke blir underholdt nr alle rundt henne moret seg kostelig. At folk for eksempel kunne le nr en kattepus ble matet med levende akvariefisk, var uakseptabelt.

Filmen hadde verdenspremiere 10. oktober, og p premieren i Odeon Leceister Square var bde Connery, Daniela Bianchi, Terence Young, Harry Saltzman og Albert Broccoli tilstede for kaste glamors glans. Filmen ble en umiddelbar suksess. P sine frste dager slo den teaterets tidligere pningsrekord med 481. P verdensbasis sopte filmen til slutt inn $78.9 millioner, knappe 20 millioner mer enn Dr. No. Filmen appellerte til et globalt publikum, ikke bare et britisk, som var noe av nkkelen. Suksessen var massiv og gjorde produsentene enda mer innstilt p at Bond skulle bli 60-tallets store filmikon.

En reportasje eksklusivt publisert her p jamesbond.no.

Relaterte saker
Verdens dyreste luftpistol? (26.11.2010)
Den frste Bond-skurken er dd (21.10.2009)


Vidar Eliassen / 10.11.2006 Sist oppdatert: 16.11.06 kl. 01:34


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Jason Bourne: How could I forget about you? You're the only person I know. "
The Bourne Identity (2002)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2021. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2021 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever