Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
04.06.21 kl. 20:50

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STTTESPILLERE
30 r siden The Spy Who Loved Me



I 2007 var det faktisk gtt 30 r siden The Spy Who Loved Me hadde kinopremiere. Vi ser tilbake p denne banebrytende Bondfilmen.

I serien 2(007)-jubilanter her p JAMESBOND.no er turen kommet til The Spy Who Loved Me (1977).

Denne Bondfilmen var p mange mter et risikofylt prosjekt. Etter to middelmdige filmer som ikke hadde falt helt i smak hos det store kinopublikum, Live And Let Die og The Man With The Golden Gun, var det avgjrende at filmen ble en suksess for at James Bond fortsatt skulle ha en fremtid p filmduken. Starten var trang og forproduksjonen opplevdes som rene byllepesten. Mangerig Bondprodusent Harry Saltzman var i en svrt problematisk situasjon. P grunn av store finansielle vansker, ble han tvunget til selge 50 % av sin andel i DANJAQ, som han eide sammen med Broccoli, for hele 20 millioner pund, til United Artists.

Saltzman hadde tidligere kastet seg uti flere filmprosjekter som hadde frt han inn i et konomisk ufre. Noe bedre ble det ikke av at hans kone var rammet av ddelig kreft, og p toppen av det hele led han ogs av kraftige depresjoner. Samarbeidet med Broccoli hadde begynt tre p, og det hadde lenge ligget i kortene at Saltzman var p vei ut av deres cinematiske partnerskap. Med Saltzmans avskjed var n Albert Broccoli enerdende kaptein p Bondskuta og kontrollerte dermed skjebnen til filmserien p egen hnd.

Jakten p regissr ble intensivert, og flere kandidater var aktuelle. Steven Spielberg ble tilnrmet mens han fortsatt jobbet iherdig med f ferdig Jaws, men til syvende og sist ville han ikke gi noe svar fr han s resultatene av sin haifilm. Den frste regissren som ble knyttet til filmen var Guy Hamilton, som i tillegg

Barbara Bach spiller den russiske agenten Anya Amasova i The Spy Who Loved Me (1977).
til Goldfinger, hadde regissert de tre foregende Bondfilmene. Men han takket nei da han fikk muligheten til regissere Supermann, som han ironisk nok ikke kom til regissere likevel. Etter hvert gikk regijobben til Lewis Gilbert, som ogs hadde regissert You Only Live Twice i 1967.

Et annet viktig element var heller ikke p plass, nemlig manus. Broccoli ansatte en rekke med manusforfattere hvis oppgave var skape en god og henrivende historie. Disse inkluderte Stirling Siliphant, John Landis, Ronald Hardy, Anthony Burgess og Derek Marlowe. Til slutt var det Richard Maibaum som fikk ansvaret for fullfre manuset og samle alle lse trder som tidligere bidragsytere hadde skapt. Frst prvde han inkorporere ideene fra de tidligere skribentene, som viste seg vre en solid utfordring. Maibaums originale manus inkluderte en allianse bestende av internasjonale terrorister som angrep SPECTREs hovedkvarter, satte Blofeld ut av spill, for s selv gjre et forsk p bli nye verdensherskere. Denne ideen ble skrinlagt av penbare grunner. Kevin McClory var det store hinderet. Han eide rettighetene til Thunderball. I rene siden Thunderball, hadde Kevin McClory etablert to filmselskap, og forskte innbitt lage en ny Bondfilm i samarbeid med Sean Connery og forfatter Len Deighton. McClory fikk

Curt Jurgens i rollen som Karl Stromberg i The Spy Who Loved Me (1977).
snusen i Broccolis planer om bruke SPECTRE i The Spy Who Loved Me, en organisasjon som frst hadde blitt skapt av Fleming under hans samarbeid med McClory og Jack Whittingham i frste utkastet av Thunderball, fr den ble en novelle, p slutten av 1950-tallet. McClory truet med sakske Broccoli for overtredelse av copyrightloven dersom han brukte de nevnte elementene i The Spy Who Loved Me.

Broccoli ville unng juridiske problemer og valgte derfor skrinlegge alle referanser som pekte i retning Blofeld og SPECTRE. Regissr Lewis Gilbert hyrte inn en ny manusforfatter, Christopher Wood, som skulle overhale og gjennomfre siste finpussen p manuset til Richard Maibaum. Wood mtte forholde seg til to klare retningslinjer nr han begynte p arbeidet. Han kunne ikke ha med Blofeld og SPECTRE-referanser, og fikk heller ikke lov til inkludere elementer fra Ian Flemings originale historie The Spy Who Loved Me. Dette var noe Ian Fleming selv hadde krevd da han i sin tid solgte filmrettighetene til Saltzman og Broccoli.

Wood gjorde selvsagt som han fikk beskjed om, men klarte likevel ikke dy seg helt. Han lot seg inspirere til skape en slags inkarnasjon av en skurk fra boken, Sol Horror, som var utstyrt med stltenner. Den filmatiske utgaven ble hetende Jaws, og var hovedskurk Ernst Strombergs hyre hnd.

I filmen er faktisk Strombergs plan om delegge sivilisasjonen gjennom fange sovjetiske og britiske atomubter og la dem avfyre interkontinentale missiler mot Moskva og New York, et resirkulert plot fra den tidligere Bondfilmen, You Only Live Twice. Historien der skurken vil delegge menneskeheten og deretter skape en ny siviliasjon, ble brukt p nytt i neste Bondfilm Moonraker, ogs forfattet av Christopher Wood.

Selv om manuset n tilsynelatende var i boks, manglet en viktig ingrediens, nemlig en spektakulr forsekvens. Michael G. Wilson hadde tilfeldigvis lest om en mann som hadde hoppet utfor fjellet El Capitan med slalmski og fallskjerm. Wilson bestemte seg for oppske mannen, som het Rick Sylvester, og ville at han skulle gjre tilsvarende stunt i The Spy Who Loved Me. Sylvester takket ja til jobben og mottok 30 000 dollar i honorar.

Produksjonsdesigner Ken Adam brakte sine store visjoner til et enda hyere niv med sin utdypende og fantasirike scenografi. Da Adam fortale Broccoli at ingen filmstudio i verden kunne huse hans visjoner for Karl Strombergs rede, responderte Broccoli p flgende mte: S se f bygget det! Amdam tok utfordringen p strak arm og konstruerte det som skulle bli 007-Stage, verdens strste filmstudio,

Roger Moores egen favorittfilm i Bondserien: The Spy Who Loved Me
inne i Pinewood Studios, hvor den spektakulre finalen ble filmet.

Like imponerende er de vakre og eksotiske lokalene hvor Bond utforsker Strombergs stormannsgale planer. Broccoli hadde lenge flt at midtsten ikke hadde blitt utnyttet godt nok i tidligere Bondfilmer, og valgte reise til Egypt og Kairo. Scenene derifra er blant de mest atmosfriske og pustbervende i hele serien. Filmens internasjonale plot tok ogs historien til Skottland, Sardinia, Bahamas og det sagnomsuste fjellet Mount Asgard i Canada.

Lokalitetenes visuelle perler blir godt matchet av de fantasirike spesialeffektene. Selve kronen p verket i s mte, var Bonds bil i filmen, Lotus Esprit, som var hans mest effektfylte bil siden den legendariske Aston Martin DB-5 fra Goldfinger. Effektteamet overvket ogs konstruksjonen av en miniatyr 63-fots modell av Liparus, en supertanker, som sammen med modellen av Strombergs rede Atlantis, ble filmet i krystallklart vann p Bahamas.

I mars 1976 begynte byggingen av den nye scenen ved Pinewood, The 007 Stage. For fullfre dette studioet, betalte EON ogs for byggingen av en vanntank som kunne romme bortimot 5,4 millioner liter vann. Scenen var faktisk s gedigen i omfang at den renomerte regissren Stanley Kubrick, i all hemmelighet, ble brakt inn for gi rd om hvordan det enorme arealet burde belyses.

Filminnspillingen startet i august 1976. Staben reiste frst til Sardinia og senere til Egypt for skyte noen av filmens tidlige scener. Mens teamet var i Sardinia, kjrte Roger Moore den frste av to Lotus Espiriter som medvirker i filmen. Den andre modellen, som var en modifisert versjon, ble avduket av Ken Adam og Derek Meddings i oktober, da second unit-teamet reiste til Nassau for filme undervannsscenene. Bilens mest spektakulre egenskap, i filmen vel og merke, var at den kunne forandres til en ubt. Nr den frst var forandret, kunne den skilte med bde dybdemler og rykskjermer. Bilen vi ser g ned i havet, var et skjell, utstyrt med en komprimert luftkanon. Bare to biler av denne typen var tilgjengelige, s produksjonsteamet mtte f dispensasjon fra selveste Colin Chapman, davrende direktr for Lotus Cars.

Mens konstruksjonen av Liparus-settet fortsatte, reiste second unit-temaet, ledet av John Glen, til Mount Asgaard i Canada for skyte filmens bermte forsekvens. Filmstaben returnerte, for en kort

James Bond (Roger Moore) og Jaws (Richard Kiel) slr seg ls p toget.
periode til Storbritannia for filme scenene om bord p ubtbasen. Deretter gikk ferden til Spania, Portugal og Biscaybukta, hvor scenene av supertankeren ble festet til film. Den femte desember 1976, ble 007-Stage formelt pnet av statsminister Harold Wilson.

Hyret til spille James Bond motstykke, KGB-agent Major Anya Amasova, ble den tidligere amerikanske modellen, Barbara Bach, som senere giftet seg med ex-Beatle Ringo Starr. Bach hadde lite skuespillererfaring fr The Spy Who Loved Me, og hadde bare spilt i noen smale europeiske filmer som Black Belly of the Tarantula og Short Night of the Glass Dolls. Til rollen som den stormannsgale skurken Carl Stromberg, henvendte filmmakerne seg til den tyske veteranen Curd Jurgens, som snakket seks sprk flytende og dermed hadde et stort sprklig register. Jurgens hadde tidligere jobbet med Lewis Gilbert s langt tilbake som 1959, i forbindelse med filmen Ferry to Hong Kong.

Selv om David Prowse, senere best kjent som Darth Vader i Star Wars, lenge var aktuell som Jaws, gikk rollen til den gigantiske Richard Kiel, som mler 218 cm p strmpelesten. Caroline Munro, som p den tiden var en attraktiv kvinne, har de siste rene i stor grad levd godt av profilere seg som Naomi fra The Spy Who Loved Me.

F stunt i filmhistorien har vakt s mye oppmerksomhet som pningssekvensen i The Spy Who Loved Me, der Bond setter utfor en fjellskrent p slalmski, for s flyte elegant i sikkerhet under sin fallskjerm, dekket med det britiske flagget, the Union Jack. Mount Asgard, som er 2015 meter over bakken, ligger ved enden av den canadiske ya Baffin Island, og de to slyngende toppene kan kun ns med helikopter. Fjellets vertikale granittklipper og imponerende hyde var avgjrende, siden de tillot stuntmann Sylvester tiden han trengte for fjerne skiene og utlse fallskjermen. Filmteamet ble mtt av en lei tke nr de kom til fjellet, og den ville heller ikke forsvinne. Etter som dagene gikk begynte Albert Broccoli miste tlmodigheten, og innstilte seg p at stuntet mtte skrinlegges.

Da tken omsider forsvant, etter nesten ti dager, kunne Sylvester sette utfor fjellskrenten. Han fikk fjernet skiene og utlst fallskjermen, og hoppet var i det hele tatt svrt vellykket. Riktignok var det like fr en av skiene nesten treffer fallskjermen, som muligens hadde delagt hele sekvensen og i verste fall satt Sylvesters liv i fare, men marginene var heldigvis bde p Sylvester og filmteamet sin side. Sylvester var ogs mannen som utfrte fallet fra det greske fjellet i For Your Eyes Only.

Filmens tittellt Nobody Does It Better, ble komponert av Marvin Hamlisch, som ogs komponerte soundtracket. Hamlisch steppet inn for John Barry som p den tiden ikke kunne arbeide i Storbritannia grunnet skattetrbbel. Teksten p Nobody Does It Better er forfattet av Carole Bayer Sayer, og sangen er fremfrt av Carly Simon. Det var den frste tittellten i Bondserien som hadde en annen tittel enn filmen. Sangen ble en umiddelbar suksess og har senere vrt brukt i uttallige filmer, inkludert Mr. And Ms. Smith, Little Black Book, Lost in Translation

Christopher Wood
og Bridget Jones:The Edge of Reason. I 2004 ble Nobody Does It Better kret til den sekstisjuende beste filmlten i historien av The American Film Institute. Soundtracket, sammenlignet med andre Bondfilmer, er mer orientert mot disco og inkluderer en ny disco-versjon av James Bond-temaet, kalt Bond 77. I tillegg inkorporerte Hamlisch flere biter med klassisk musikk. For eksempel, i scenen der sekretren til Stromberg blir haimat, hrer vi Air, av Johan Sebastian Bach. Deretter spiller han pningsseksjonen fra Mozarts Pianokonsert nr.21, i det hans skjulested Atlantis stiger opp fra havet.

Filmen ble markedsfrt med bravur, og hadde flgende svulstige parole i kinoannonsen: Its the Biggest. Its the Best. Its Bond. And Beyond. The Spy Who Loved Me hadde en royal premiere, overvket av Prinsesse Anne p Odeon ved Leicester Square i London, 7. juli 1977. Filmen sopte inn 184.4 millioner dollar p verdensbasis, hvor av 46 millioner ble tjent inn i USA. Omgjort til dagens pengeverdier blir det nesten 550 millioner dollar, som er litt mindre enn hva Casino Royale spilte inn p verdensbasis. I august 2006 ble filmen relansert p Leicester Square, og gikk en hel uke til ende.

Filmen fikk positiv respons fra de fleste kritikere, og blir av mange betraktet som en av de aller beste filmene i serien. Christopher Null roste filmens arsenal av hyteknologi, og lot seg srlig imponere over Lotus-bilen. James Berardinelli, som i dag er en fryktet kritiker p nettsiden ReelViews.com, omtalte filmen som forfrende og sofistikert, og han beskrev Barbara Bach som en attraktiv, smart, sexy og farlig Bondpike

Brian Webster mente at spesialeffektene var et par r forut for sin tid, og at musikken til Marvin Hamlisch var svrt minneverdig. Filmen rasket ogs med seg en hel rekke nominasjoner, inkludert Oscarnominasjon for beste orginialmusikk, Golden Globe-nominasjon for beste original musikk, Grammy-nominasjon for beste filmmusikk og BAFTA-nominasjon for beste filmmusikk. I tillegg fikk Ken Adam en nominasjon for beste scenografi og en BAFTA-nominasjon for beste produksjonsdesign.

Roger Moore har ved flere anledninger uttalt at The Spy Who Loved Me er hans desiderte favoritt blant egne Bondfilmer, i hovedsak fordi han synes at filmen har den rette balansen mellom spenning og humor. Moore har ogs sagt at han aldri har hatt det s morsomt under en innspilling, og srlig var forholdet til regissr Lewis Gilbert av ypperste sort.

Med unntak av Moonraker, er The Spy Who Loved Me, den siste filmen hvor Roger Moore ser forholdvis ungdommelig og ikke minst troverdig ut som James Bond. Etter ha brukt The Man With The Golden Gun og Live and Let Die p utforske rollen, fant Roger Moore omsider sin sregne mte gestalte karakteren p. Kanskje ikke perfekt i forhold til manges forutinntatte forestillinger om hvordan Bond br vre, men definitivt fullkomment i forhold til Roger Moores evner og talenter. Replikkene sitter som stpt, sjarmen er diskret, men leken. Hans evner med nevene er absolutt inntakt. Ingen kan sl til en skurk som Roger Moores James Bond. I et par av scenene fr vi ogs se noe som mange fans og eksperter har savnet i Moore eraen, nemlig serise scener med substans og dybde. Scenen der Bond, i dypt alvor, forklarer Amasova hvordan han i selvforsvar drepte hennes elsker i de sveitsiske apler, er klassisk. Den har en tydelig nerve og er et solid vitnesbyrd p at ogs Moore kunne levere skuespill med substans.

The Spy Who Loved Me var en gedigen hit nr den ble sluppet for 30 r siden, og sprsmlet er om den har tlt tidens tann? I det store og det hele vil jeg si at den har det. Svrt f filmer i serien overgr den nr det gjelder underholdning, vakre kvinner og eksotiske lokaliteter. Kanskje synes mange at filmen har en vel lett tone, og at den derfor blir noe overflatisk og endimensjonal. Flere av karakterene er vel karikerte, og srlig da Jaws i Richard Kiels skikkelse. En realistisk Bondfilm er det ikke, og det er ikke tvil om at filmen har et utpreget tegneserie-preg over seg. Men det hele er godt laget, spekket med forlokkende ingredienser og en historie som har godt driv og holder st kurs. The Spy Who Loved Me vil alltid st som en ple i Roger Moores Bondkatalog, og generelt ogs som en glimrende eventyrfilm som ikke sparer p noe. Albert Broccolis enorme satsing p dette prosjektet fungerte p alle plan, og srget dermed for at Bondserien kunne g fremtiden lyst i mte.

Kilder: wikipedia.com, Imdb.com og Mi6.co.uk.

MER INFO?

Vil du lre mer om The Spy Who Loved Me?

Les mer om filmen i det omfattende filmindekset her p JAMESBOND.no.

Les mer om Roger Moore i det omfattende skuespillerindekset her her p JAMESBOND.no.

FILMEN KAN BESTILLES I 007 SHOP som en del av Ultimate Edition kofferten, og snart ogs separat i nye 007 SHOP. Dette blir en omfattende og helproff nettbutikk med blant annet kredittkortbetalingsmulighet.

Relaterte saker
Bond-ret 2017 (30.12.2016)
Selvbiografi fra Lewis Gilbert (04.02.2010)
FYEO-bilen til salgs (12.07.2009)


Vidar Eliassen / 28.12.2007


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Brill: Do they know me? Robert Clayton Dean: Who's them? Brill: Do they know me? Robert Clayton Dean: I don't know what you're talking about. Brill: Either you are very smart or... incredibely stupid. "
Enemy Of The State (1998)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2021. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2021 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever