Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
07.01.23 kl. 02:30

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vår favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vår egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STØTTESPILLERE
 
  Filmer     Skuespillere     Filmskapere     Andre filmer  
 James Bond   Bond-piker   Bonds venner   M   Moneypenny   Q   Superskurker   Småskurker   Øvrige roller 
Michael G. Wilson
Født: 01.01.1943 New York, New York, USA
Aliaser: Michael Gregg Wilson

Biografi
Michael G. Wilson er en viktig mann bak kullissene for James Bond-serien, men han har også en aldri så liten skuespiller i magen. Han har faktisk «cameo»-roller i hele 15 av de 23 filmene i serien.

Mange av «rollene» er ukrediterte, og noen av de er kun med stemme – dette er i filmene A View To A Kill (stemmen over høytaleren i San Francisco City Hall) og Licence To Kill (DEA agents stemme).

Michael G. Wilson er stesønnen til Albert R. Broccoli, som i 1959 giftet seg med Dana Wilson. Hun hadde Michael fra sitt første ekteskap med skuespilleren Lewis Wilson, og sammen fikk de også datteren Barbara. Det er Michael og Barbara som i dag styrer Bond-franchisen med stø hånd grunnet sitt eierskap (50 % samlet) i Eon Productions Ltd.

Wilson er advokatutdannet og gjorde kometkarriere i et større firma i USA. Hans første Bond-tilknytning skjedde med den tredje filmen, Goldfinger (1964), hvor Wilson spilte soldat (men det er umulig å «finne» ham i filmen) og var i tillegg assisterende regissør for noen få scener. Fra og med 1972 ble han formelt ansatt i Eon Productions Ltd. som rådgiver i juridiske spørsmål. På Moonraker (1979) og de to neste filmene var han assisterende produsent, og fra A View To A Kill (1985) ble Wilson fullbefaren produsent.

Fullt ansvar for Bond-filmene fikk han og søsteren Barbara fra 1990, da faren overlot Eon Productions Ltd. til dem begge.

Wilson har også bidratt på manussiden på flere Bond-filmer, nemlig alle de fire John Glen-regisserte filmene på 80-tallet. Siden har han holdt seg bort fra manusskrivingen, men at både han og Barbara har mange innspill og idéer til de som hyres inn som forfattere, er det ingen tvil om.

Aftenposten fikk i forbindelse med lanseringen av The World Is Not Enough (1999) et intervju med produsenten.

– Filmene formidler et positivt syn på grunnleggende temaer i tilværelsen, påsto amerikaneren i intervjuet. – Bond fenger alle markeder. Spørsmålet er ikke hvorvidt filmene gjør det godt, men hvorvidt de gjør det spektakulært, sa han videre.

Aftenposten spurte: «Hvordan føles det å forvalte James Bonds ufattelige kraft?»

– Det er moro. Et privilegium. Et enormt ansvar. Og en klar forpliktelse. Vi må være tro mot tradisjonen, som blant annet betyr av vi aldri kan skuffe publikum - min eneste oppgave er å glede dem. Agent 007 har nok store krefter, men de er sårbare, så han trenger en fast, styrende hånd. Ingen langsiktig filmserie kan ledes fra et styrerom, og ingen forretningsfolk bestemmer over Bond. Derfor overlever han.

Andre interessante uttalelser og opplysninger fra Aftenpostens artikkel:

«Serien bygger jo på Ian Flemings bøker, og etter at vi gikk tomme for originale manus, krever historiene svært mye arbeid. Alt handler om å overraske. I passe doser.»

«Jeg tjener nok til å være fornøyd, men selvfølgelig drives jeg ikke av penger - i så fall hadde jeg investert i noe langt mindre krevende. Min motivasjon er lett å forklare: Etter en viss tid har 500 millioner mennesker sett siste Bond-film; på kino, på video, på TV. Jeg vet ikke om noe annet jeg kan finne på som angår så mange mennesker på en like god, positiv måte. Hva skulle jeg gjøre med livet mitt for å utrette noe mer vesentlig?»

«I to fornøyelige timer, på kinoer verden over, glemmer folk alle problemer. De hygger seg og kobler av. Blod, sex og vold holder vi nede - Bond er mye mindre brutal enn andre actionfilmer - og vi formidler et positivt syn på noen av tilværelsens grunnleggende temaer. Publikum får flotte opplevelser som løfter dem. I de fleste land har filmene ti- eller tolvårsgrense, så hele familien morer seg.»

«Investorene prøver blant annet å dytte på oss store filmstjerner, men de ville ødelagt Bonds univers. Vi kritiseres av Hollywood fordi vi har for lite vold; flere mener at vi bør bruke Tarantino som regissør.»

«Noen sammenligner James Bond med klassisk, gresk drama. Vi bygger alltid historiene opp fra grunnen, slik at de appellerer på mange plan, og til alle aldersgrupper. Dette kan analyseres alt man vil, men for det store publikum er appellen intuitiv. Så har vi jo fordelen av vår egen tradisjon, blant annet: Mange mennesker stiller med et sterkt, kanskje ubevisst ønske om å like hver film.»

«Norge og Skandinavia vil være flott for Bond; det er et av de siste steder her i verden hvor han ikke har vært. Han kommer nok.»

OBS: Nøyaktig fødselsdato er ikke oppgitt, annet enn året 1943. I databasen vår har vi derfor bare satt 1.1.1943, inntil nye opplysninger kommer.

JB

FILMOGRAFI
Goldfinger (1964)
Soldier at Fort Knox
Øvrige roller
The Spy Who Loved Me (1977)
Man in the Audience at the Pyramid Theatre
Øvrige roller
Moonraker (1979)
Executive Producer
Moonraker (1979)
Man outside Venini Glass/NASA Technician/Man on Br
Øvrige roller
For Your Eyes Only (1981)
Greek Priest at Wedding
Øvrige roller
For Your Eyes Only (1981)
Rolle: Manusforfatter
For Your Eyes Only (1981)
Executive Producer
Octopussy (1983)
Executive Producer
Octopussy (1983)
Soviet Security Council Member/Man on Tour Boat
Øvrige roller
Octopussy (1983)
Rolle: Manusforfatter
A View To A Kill (1985)
Rolle: Produsent
A View To A Kill (1985)
Rolle: Manusforfatter
A View To A Kill (1985)
Loudspeaker Voice in City Hall
Øvrige roller
The Living Daylights (1987)
Rolle: Manusforfatter
The Living Daylights (1987)
Rolle: Produsent
The Living Daylights (1987)
Opera Patron
Øvrige roller
Licence To Kill (1989)
Rolle: Manusforfatter
Licence To Kill (1989)
Voice of DEA Agent
Øvrige roller
Licence To Kill (1989)
Rolle: Produsent
GoldenEye (1995)
Russian Security Council Member
Øvrige roller
GoldenEye (1995)
Rolle: Produsent
Tomorrow Never Dies (1997)
Rolle: Produsent
Tomorrow Never Dies (1997)
Tom Wallace
Øvrige roller
The World Is Not Enough (1999)
Rolle: Produsent
The World Is Not Enough (1999)
Man in Casino
Øvrige roller
Die Another Day (2002)
General Chandler
Bonds venn
Die Another Day (2002)
Rolle: Produsent
Casino Royale (2006)
Chief of Police
Øvrige roller
Casino Royale (2006)
Rolle: Produsent
Quantum of Solace (2008)
Rolle: Produsent
Quantum of Solace (2008)
Man reading newspaper in hotel lobby
Øvrige roller
Skyfall (2012)
Rolle: Produsent
Skyfall (2012)
Man at MI6 funeral
Øvrige roller
Spectre (2015)
Rolle: Produsent



  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Vesper Lynd: Am I going to have a problem with you, Bond? James Bond: No, don't worry. You're not my type. Vesper Lynd: Smart? James Bond: Single. "
Casino Royale (2006)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Født: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
© JB Forlag 1999-2024. Gjengivelse av redaksjonelt innhold på nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstående nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel © 1962-2024 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktør: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever…