Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
02.02.20 kl. 22:45

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STTTESPILLERE
 
  Filmer     Skuespillere     Filmskapere     Andre filmer  
 Offisielle   Uoffisielle   Dokumentarer   Ian Fleming   Chitty Chitty Bang Bang 
Ken Adam
Fdt: 05.02.1921 Berlin, Tyskland Dd: 10.03.2016
Aliaser: Klaus Adam

Biografi
Klaus Adam, kjent under navnet Ken Adam, var en fargerik tysk produksjonsdesigner som var med p Bond-filmene fra starten med Dr. No, og tilfrte serien et spennende design som har preget 007-filmene helt frem til i dag.

Som 13 ring, i 1934, flyttet Adam til England, og der ble han vrende. Han utdannet seg til arkitekt ved London University og Bartlett School of Architecture, og tjente sin plikt i luftforsvaret som jagerpilot under andre verdenskrig. Da angrep han alts sitt hjemland.

I 1947 entret han filmindustrien i Storbritannia ved lage produksjonstegninger for filmen This Was A Woman, av Tim Whelan. Deretter var han assisterende art director p filmer som The Queen of Space (48), The Hidden Room (49), Your Witness (50), The Crimson Pirate (52), og Helen of Troy (56). Han gjorde ogs assistentarbeid p den legendariske Ben Hur (59).

Etter hvert som Adam ble mer anerkjent strmmet det p med tilbud fra Hollywood, men han hadde ingen interesse av reise over dammen i frste omgang. Han var i stedet bestemt p bygge opp sin karriere i Storbritannia, noe han gjorde, frst som art director, deretter som produksjonsdesigner. Og det er nettopp i denne rollen han begynte skille seg ut. Snart ble han assosisert med store high-tech interirer, og srlig Bond-filmene. Men Adam gjorde fem filmer som produksjonsdesigner fr Dr. No, deriblant Soho Incident (56), Night of the Demon (57), og The Trials of Oscar Wilde (60).

Adam hadde produksjonsdesignet p 007 Bond-filmer. Disse var: Dr. No (62), Goldfinger (64), Thunderball (65), You Only Live Twice (67), Diamonds Are Forever (71), The Spy Who Loved Me (77) og Moonraker (79).

Men Bond-serien var ikke den eneste britiske legenden Adam samarbeidet med. Ogs Stanley Kubrick fikk glede av hans tjenester i Dr Strangelove (64), og Barry Lyndon (75), og det var ogs med denne filmen Adam fikk sin frste Oscar for beste art direction. Den andre fikk han for The Madness of King George (95). I tillegg har han tre nominasjoner.

I en Bond-film er det alltid rom for eksperimentering, med tanke p at filmene foregr i en atmosfre omgitt av futuristisk teknologi og internasjonal spionasje. Og srlig har skurken sin base vrt en lekegrind for produksjonsdesigneren. For det er mye gjennom skildring av skurken sin hule, at han presenteres for publikum.

Det var srlig Dr. No som satte standarden for Ken Adam sin karakteristiske produksjonsdesign. For det var der han skapte den unike, visuelle fremtidslooken som etterhvert ble varemerke til mang en Bond-film.

I Dr. No blandet Adam dekadanse med teknologi, blant annet gjennom kombinasjonen glass, marmor, stl og trr i et rom. En slik sammensetning indikerer ikke bare rikdom, men ogs skurkens ustabile mentalitet, fordi tilskueren vil lure p bakgrunnen for ett slikt interirvalg.

Etter 1970 arbeidet Adam primrt i USA med filmer som Sleuth (72), The Last of Sheila (73), Madam Kitty (76), og The Seventh Percent Solution (76).

Tidlig p 80-tallet var Adam mye plaget med sykdom, hans meritter var derfor lenge begrenset. Etter Moonraker gjorde ikke Adam flere Bond-filmer, og sammenfallende med det ble ogs hans fremtidige prosjekter mer beskjedne og mindre ekstravagante. Noen av de mest kjente filmene mot slutten av hans karriere er King David (85), Adams Family Values (93) og In and Out (97).

Selv om Adam har vrt innom mange ulike samarbeidspartnere i jobbsammenheng, har han privat vrt gift med Maria Latitiza siden 1952.

Ken Adam er den eneste tyske soldaten som tjenestegjorde for Storbritannia under andre verdenskrig.

Ken Adam dde 10. mars 2016 i London.

Vidar Eliassen

FILMOGRAFI
Dr. No (1962)
Rolle: Produksjonsdesigner
Goldfinger (1964)
Rolle: Produksjonsdesigner
Thunderball (1965)
Rolle: Produksjonsdesigner
You Only Live Twice (1967)
Rolle: Produksjonsdesigner
Chitty Chitty Bang Bang (1968)
Rolle: Produksjonsdesigner
Diamonds Are Forever (1971)
Rolle: Produksjonsdesigner
The Spy Who Loved Me (1977)
Rolle: Produksjonsdesigner
Moonraker (1979)
Rolle: Produksjonsdesigner

BKER
Moonraker, Strangelove and other celluloid dreams: the visionary art of Ken Adam (1999)
Rolle: Produksjonsdesigner
Ken Adam: The Art of Production Design (2005)
Rolle: Produksjonsdesigner



  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Franz Sanchez: Seor Bond, you got big cojones. You come here, to my place, without references, carrying a piece, throwing around a lot of money... but you should know something: nobody saw you come in, so nobody has to see you go out. "
Licence To Kill (1989)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2020. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2020 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever