Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
25.08.19 kl. 09:04

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
 
  Filmer     Skuespillere     Filmskapere     Andre filmer  
 Offisielle   Uoffisielle   Dokumentarer   Ian Fleming   Chitty Chitty Bang Bang 
Eric Serra
Fdt: 09.09.1959 Paris, Frankrike

Biografi
Eric Serra fikk den refulle oppgaven viderefre James Bond-musikken etter det lengste oppholdet i filmserien, fra Licence To Kill i 1989 til GoldenEye i 1995. Serra ble den sjette offisielle James Bond-komponisten i rekken, og den frste - og s langt eneste - franske blant dem. Serra startet som komponist for filmer p 80-tallet i samarbeid med regissr Luc Besson. Frem til oppdraget med GoldenEye hadde Serra kun laget filmmusikk til Bessons filmer, som f.eks. Subway (1985), The Big Blue (1988), La Femme Nikita (1990), og The Professional (aka Lon, 1994).

Serra fikk jobben med GoldenEye frst og fremst fordi Bond-produsentene nsket seg noe nytt, og det fikk de til gangs. Serras tilnrming til Bond var mrk, mystisk og dunkel og det engang s kjente James Bond Theme ble bare s vidt brukt, og nr det ble brukt hadde det et veldig spesielt, perkussivt preg. Som man forstr str ikke Serra hyt i kurs hos die-hard-fansen, men soundtracket han laget har helt klart en egen sjarm. Etter manges mening fungerer det spesielt godt i scenene fra Russland. For St. Petersburg-scenen ble imidlertid The James Bond Theme innspilt p nytt under ledelse av dirigenten John Altman.

Tittelsangen ble skrevet av Bono og The Edge fra U2 og fremfrt av Tina Turner. Singelen ndde opp til 71. plass p den amerikanske hitlisten, mens soundtrackalbumet ndde opp til 180. plass. Sluttsangen The Experience Of Love ble fremfrt av Eric Serra selv.

P sprsml om hvordan han grep an Bond-jobben, svarte Serra i et intervju:

Jeg forskte gjre det jeg flte for. De sa de var fans av musikken min da de hyrte meg, s jeg forskte lage min egen musikk og ikke vre inspirert av den gamle James Bond-musikken. Jeg er en stor Bond-fan, og hadde sett alle filmene fra fr av. Kanskje ti ganger. S det var ikke ndvendig se dem p nytt for forberede meg.

Serra fortalte ogs at han brukte seks-uker p skrive over n time og ti minutter med musikk. Regissr Martin Campbell ga ham fritt spillerom. Han skrev musikken kronologisk i forhold til filmens handling.

Serra fikk beskjed om bruke The James Bond Theme et par ganger i filmen. Temaet er fint, men litt gammeldags n. S jeg forskte bruke det p en moderne mte, noe som ikke var helt enkelt f til, sa han i intervjuet.



JB

FILMOGRAFI
GoldenEye (1995)
Rolle: Komponist

MUSIKK
GoldenEye [Remastered] (1995)
Rolle: Komponist
The Best of Bond James Bond (2008)
Rolle: Komponist



  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Foxxy Cleopatra: [singing] He's got the Midas touch, but he touched it too much. Hey, Goldmember. Hey, Goldmember. He's got a golden pad, he's super bad. Hey, Goldmember. Hey, Goldmember. "
Austin Powers in Goldmember (2002)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2019. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2019 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever