Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
09.11.17 kl. 18:36

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
 
  Filmer     Skuespillere     Filmskapere     Andre filmer  
 Offisielle   Uoffisielle   Dokumentarer   Ian Fleming   Chitty Chitty Bang Bang 
Maurice Binder
Fdt: 25.08.1925 New York Dd: 09.04.1991

Biografi
Maurice Binder er bermt for ha skapt tittelsekvensen i Bond-filmene.

Binder, til tross for at han ble fdt i New York, bodde mesteparten av livet sitt i England. Som student p Stuyvesant High School, var ambisjonene hans bli arkitekt. Vilter som han var, sendte moren han til tegneklasser i hp om at han skulle f ro over seg. Etterhvert gjorde unge Binder framskritt. Noen r senere begynte Binder p Sj Navigeringsskolen, og da han var ferdig, begynte han i marinen som lytnant. Mens han fortsatt var i marinen, begynte Binder med free lance reklamearbeid for Universal, som p den tiden var det eneste studioet p vestkysten som laget sin egen reklame. Den frste filmen han skulle lage reklame for var The Daltons Ride Again, og p en natt laget han ikke mindre en 35 skisser. P dette stadiet, i 1944, tjente han rundt 125 dollar for skissene sine.

Etter at han sluttet i marinen, begynte han jobbe i Columbia Pictures, der han skulle hjelpe til med visualisere reklamekampanjer. En rekke oppdrag fulgte, deriblant p filmen Gilda (1946). Progresjonen var stigende og snart ble han utnevnt til Columbias Art Director for vestkysten.

Han ble kontaktet av Albert Broccoli og Harry Saltzman etter sin innsats i filmen The Grass is Greener, fra 1960. Der hadde tittelsekvensen som inkluderte en gruppe spebarn, blitt betraktet som s sjarmerende at dem umiddelbart tenkte p ham som en potensiell Bondesigner. Lista ble lagt hyt allerede fra begynnelsen. Akkompagnert av Monty Norman/John Barrys musikk, ruller Binders tvillinghvite dotter over skjermen, mens de gradvis blir til gunbarrel-portrettet av Bond.

007 gr over skjermen, snur seg mot kamera og skyter med sin Walter PPK. Pistollpet rister og rdt blod spruter utover skjermen. Verdens mest kjente logo. I Det var Bob Simmons som spilte James Bond i tittelsekvensen, i de tre frste filmene.

Binder deltok ikke p de to pflgende filmene, From Russia With Love og Goldfinger. Disse ble laget av Robert Brownjohn. Binder returnerte til Bond-serien i Thunderball med en ny ide han hadde ftt p en bar i Soho, hvor en kvinne hadde svmt i en tank over baren. Med dette utgangspunktet designet Binder sin frste live-action tittelsekvens som inkluderte omhyggelig fotograferte kvinner, uten en trd. Noen av virkemidlene Binder brukte, var slow motion, fargebelysning, bobler og silhuettene av velformede kvinnekropper, et mnster som i hovedsak har vrt inntakt gjennom hele serien.

En av de mest interessante historiene angende Binders arbeid med tittelsekvensene, forekom under innspillingen av The Man With The Golden Gun. Mens han filmet silhuetten av en naken kvinne i Pinewood Studios, la han merke til at kvinnens kjnnshr var litt for synlige. Og da modellen nektet barbere seg, var det kun en lsning, vaselin, for holde hrene p plass. Modellen ville ikke gjre det selv, og nrmest befalte Binders til utfre handlingen. Ansvarsfull som han var, gikk han ned p kne og fikk ordnet problemet. I nyaktig det samme yeblikk, ankom Roger Moore og Albert Broccoli, hvor Moore snur seg mot Broccoli og sier: "Jeg trodde du var produsenten p denne filmen?"

Binder var opptatt av ikke gjenta seg selv i sine tittelsekvenser og kom stadig opp med nye kreative innfallsvinkler. Under Moore-epoken, inkluderte han Moores Bond i selve sekvensen, etter sigende fordi Moore var enkel samarbeide med. I For Your Eyes Only brukte han sangeren Sheena Easton i tittelsekvensen, fordi han angivelig var s begeistret for hennes skjnnhet.

I tillegg til skape tittel sekvensene, har Binder ogs vrt dypt innvolvert i designe trailere for de fleste Bondfilmene. Han designet ogs scenen i Moonraker, der Corinne Dufour blir jaget og drept av to Doberman-hunder.

Licence To Kill (1989) var den siste Bondfilmen han bidro med sin kunst. Riktignok rakk han medvirke p noen flere filmer fr hans dd i 1991, deriblant Hamlet og The Sheltering Sky, begge fra 1990.

Vidar Eliassen

FILMOGRAFI
Dr. No (1962)
Rolle: Titteldesigner
Thunderball (1965)
Rolle: Titteldesigner
You Only Live Twice (1967)
Rolle: Titteldesigner
On Her Majesty's Secret Service (1969)
Rolle: Titteldesigner
Diamonds Are Forever (1971)
Rolle: Titteldesigner
Live And Let Die (1973)
Rolle: Titteldesigner
The Man With The Golden Gun (1974)
Rolle: Produksjonsdesigner
The Spy Who Loved Me (1977)
Rolle: Titteldesigner
Moonraker (1979)
Rolle: Titteldesigner
For Your Eyes Only (1981)
Rolle: Titteldesigner
Octopussy (1983)
Rolle: Titteldesigner
A View To A Kill (1985)
Rolle: Titteldesigner
The Living Daylights (1987)
Rolle: Titteldesigner
Licence To Kill (1989)
Rolle: Titteldesigner



  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Alec Leamas: I reserve the right to be ignorant. That's the Western way of life. "
The Spy Who Came In From The Cold (1965)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2017. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2017 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever