Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
25.08.19 kl. 09:04

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
De 007 beste James Bond-sangene



Hvilke sanger er de aller beste en slags Topp 007 av de som har vrt med i alle de offisielle James Bond-filmene? Stikkordet for mange av dem er JB i dette tilfellet str initialene for John Barry.

Det skjer til tonene av - eller inspirert av - John Barrys besettende filmmusikk: Casinoets vakreste damer flokker seg rundt deg mens servitren kommer med en vodka martini, shaken not stirred. Men du m sette avgrde i Aston Martinen din og redde verden nr en gal skurk vil delegge den. Hvem du er? Bond... James Bond. Eller kanskje tilskueren i kinosalen eller i sofaen hjemme?

Uansett, scenarioet overfor er selvsagt helt utenkelig uten det karakteristiske James Bond-temaet.

Iflge statistiske beregninger skal rundt halvparten av jordens befolkning ha hrt det - og noen flere ble det sikkert nr den nye filmen, Casino Royale, settes opp p kinoer verden over.

Hele 11 av de til n 21 Bond-filmene har engelsk-mannen John Barry (f. 03.11.1933) laget musikken til.

Selv om det er snart 20 r siden siste gang (The Living Daylights) henger fortsatt Barrys nd og inspirasjon over skuldrene til komponistene som har ftt det refulle oppdraget lage musikken til de andre filmene. Blant disse finner vi Beatles-produsenten George Martin, Marvin Hamlisch, Bill Conti, Michael Kamen, Eric Serra og p de fire siste filmene, engelskmannen David Arnold, som penlyst tilkjennegir at han er inspirert av John Barry.

De fleste har nsket sette sitt eget preg p James Bond-musikken, men absolutt ingen kom unna det klassiske jazzrock-temaet med den klimprende gitaren. Det mtte med. Selv Eric Serra, som skrev musikk til GoldenEye (som noen fans var skuffet over) tok med temaet. Dog var det godt skjult i lydtken.

Men hvilke melodier har hatt strst betydning for Bonds filmatiske liv? Det finnes det ganske sikkert delte meninger om blant fansen.

JB har selvsagt sett alle James Bond-filmene et ti-talls ganger eller mer hver - og lyttet til alle soundtrack-albumene. Men klarte jeg bestemme meg?

Nei, derfor har jeg valgt ut 007 melodier, som ogs kan vre en fin huskeliste og guide for deg, kjre leser.

Kandidat 001: The James Bond Theme

Dr. No het filmen og

Dr. No [Remastered] CD
ret var 1962. Budsjettet var lavt og noen dyr film-komponist hadde produsentene ikke rd til. Teaterkomponist Monty Norman fikk oppdraget. Norman visste ikke noe om Bond-bkene, men syntes det var flott f dra en tur til Jamaica hvor filmen ble inn-spilt, og tenkte at han ikke hadde noe tape p det. Men da regissr Terence Young fikk hre det ferdige resultatet var han ikke helt fornyd. De latinamerikansk-inspirerte melodiene fungerte bra, men hovedtemaet manglet trkk.

Dermed fikk John Barry sjansen. Han hadde nettopp sltt gjennom med sin John Barry Seven-gruppe, hvor svingende jazz-rock stod p reper-toaret. Han kjente ikke til Bond-bkene, men hadde lest tegneserien i The Daily Express!

Barry brukte samme oppskrift p James Bond Theme som sine egne sanger. I den omarrangerte versjonen fremstod den som svrt s dristig og spennende. Alle elementene p klassisk Barry var tilstede fra starten; drivende gitarer, blsende trompeter og svingende trommer. Instrumentalmelodien havnet p 13. plass p engelske salgslister.

I ettertid har mange stilt sprsmlstegn ved om den krediterte komponisten Monty Norman egentlig skrev temaet selv. Norman har heller ikke bemerket seg i ettertid p samme mte som Barry, uten at det ndvendigvis er bevis nok. For noen r siden tok Barry bladet fra munnen i et intervju med det anerkjente musikk-magasinet Mojo: Hvis jeg ikke skrev temaet, hvorfor fortsatte ikke Bond-produsentene bruke Mr. Norman p filmene etterp? Han hadde kontrakt om gjre de, sa Barry, og la til at han aldri har brydd seg om at Norman tok ren for temaet. (Og som kreditert komponist, fr Norman ogs alle royalty-inntekter).

Selv avfeier Norman pstanden som en latterlig beskyldning og mener at nr man skaper noe suksessfullt vil det alltid finnes de som nsker ta ren for det. Men siden Barry har hatt enorm suksess p egen hnd, er det vel heller tvilsomt at han har det motivet for sine pstander. I senere filmer laget Barry sitt eget Bond-tema, ganske enkelt kalt 007. Det var med i From Russia With Love, Thunderball, Diamonds Are Forever og Moonraker. Men selv om ogs dette var meget bra, hadde det originale temaet allerede ftt fotfeste som det klart beste.

Kandidat 002: Goldfinger

Goldfinger [Remastered] CD

Fra From Russia With Love (1963), kom tittelmelodien inn i bildet som et fast element. Den ble skrevet av Lionel Bart, mens Matt Monro fremfrte vokalen. John Barry skrev resten av film-musikken.

Med den tredje Bond-filmen Goldfinger (1964) fikk han totalansvaret for musikken. Her falt brikkene p plass for hele filmserien (en slags mal for filmene, kan du si) og for det som senere ble karakterisert som Bond-oppskriften. Onde tunger hevder at alle andre Bond-filmer er blkopier av denne originalen.

Poenget er, uansett negativt eller positivt syn, at Goldfinger hadde en miks av elementer, alt fra historiens oppbygning til effekter (skalte "gadgets") og scenografi og musikk, som siden ble brukt som et utgangspunkt p mange Bond-filmer, med mindre eller strre avvik.

Et av disse viktige elementene er tittel-melodien, som kommer etter en liten forhistorie p 4-5 minutter, og fremfres mens tittel og krediteringer vises p lerrettet - med Maurice Binders nakne silhuettdamer i bakgrunnen. De er ogs en essensiell del av Bond-atmosfren.

Goldfinger er skrevet av Leslie Bricusse, Anthony Newley og John Barry. Den ble sunget av Shirley Bassey, som med sin kraftfulle stemme stod i perfekt kontrast til elefanttrompetene - og den eksplosive handlingen i filmen. Sangen passet ogs ypperlig til det etterhvert ikoniske bildet av den gullmalte Bond-piken. Iflge myten skal Bassey ha holdt p svime av da hun mtte holde tonene i gold helt p slutten av melodien.

Goldfinger ble den frste store Bond-slageren, bde i USA og England, hvor den havnet p henholdsvis 8. og 20. plass p salgslistene.

Shirley Bassey ble superstjerne takket vre innsatsen, og fikk synge to Bond-melodier senere i karrieren, Diamonds Are Forever (1971) og Moonraker (1979).

Goldfinger er John Barrys egen favoritt-melodi blant Bond-sangene. Shirley Bassey var perfekt i rollen. Hun fikk det til lyde s overbevisende, sa Barry. Han mener ogs at det var i Goldfinger at filmene fant sin rette og endelige form.

Kandidat 003: We Have All The Time In The World

Dette er er JBs aller strste favoritt blant balladene hentet

Louis Armstrong
fra James Bond-filmene. Sangen er (selvsagt!) skrevet av John Barry, mens Hal David laget teksten. Legenden Louis Armstrong gjorde med denne sangen sin aller siste innsats i studio fr sin dd. Melodien str nydelig til temaet i filmen On Her Majesty's Secret Service (1969) - og tittelen er hentet fra Bonds siste setning i romanen/filmen.

Her blir Bond ordentlig forelsket og gr faktisk hen og gifter seg! En av de klart beste filmene i serien, p tross av det ufortjent drlige ryktet. Det gr gjerne p at den ikke var like lnnsom inntjeningsmessig - hvem har bestemt at penger er den eneste verdi? Og at hovedrolle-innehaver George Lazenby (som kun fikk n sjanse) gjorde en slett innsats. Alt dette er feil, feil, feil. Lazenby er faktisk dyktig i rollen.

Melodien On Her Majesty's Secret Service var ogs drivende god, og ble den frste og siste av tittelmelodiene som ble presentert i en instrumentalutgave. Hal David skrev en tekst til denne melodien, som aldri ble benyttet.

Senere gjorde Propellerheads en vanvittig bra versjon p Shaken And StirredCDen til David Arnold.

Kandidat 004: Nobody

Carly Simon
Does It Better

Sangen er skrevet av Marvin Hamlisch og Carole Bayer Sager, mens Carly Simon stod for fremfrelsen. Det er en klar forbedring fra forrige melodi i serien, The Man With The Golden Gun, skrevet av John Barry i noe vi tror er et drlig yeblikk. En av de aller verste sangene i hele serien.

I et discopreget 1977, noe resten av soundtracket til Marvin Hamlisch ogs bar sterkt preg av, var denne balladen en penbaring, og er det fortsatt den dag i dag. Uten dermed si at disco ikke er morsomt, men det er bare s lite klassisk i Bond-sammenheng, akkurat som Roger Moores vide bukser fra samme periode. Egentlig er det helt ufattelig at noen kan synge s vakkert om en kaldblodig morder og rundbrenner som Bond. Men det er illusjonen vi faller for, ogs her. Hamlisch viste at Barry ikke er den eneste med Bond-teft og Carly Simon - hun beviste at det i 1977 ikke var noen som gjorde det bedre enn henne. Sangen havnet p 2. plass i USA og 7. i England. Sangen er i dag blitt en "standard" som spilles p radiokanaler la P4, Kanal 24 og pianobarer verden over.

Kandidat 005: For Your

Sheena Easton
Eyes Only

Den gang nykommer, Sheena Easton (en slags datidens Idol-artist) fikk sjansen medFor Your Eyes Only (1981) og hun var da den frste popjenta som fikk muligheten til prve seg i ung alder, med stort hell. Bill Conti skrev melodien, mens Michael Leeson laget teksten. Med sitt syntheziser-pregede komp og ditto trommemaskin-komp lyder sangen noe mer datert enn den ville ha gjort med et mer klassisk arrangement. Men den holder seg fint likevel.

For med smukke Sheena Easton var det klart for de unge popartistenes inntog som Bond-vokalister. Sangen ndde fjerdeplass p amerikanske slagerlister og respektable 8. plass i England. Sheena er forelpig den frste og eneste av vokalistene som ogs opptrer i selve filmen. Hun gjr seg godt i fortekstene.

Kandidat 006: A View To A Kill

80-tallet var preget av en rekke gutte-grupper, deriblant Duran Duran. Med sine smdekadente videoer hadde Duran Duran allerede vist hy Playboy-

og James Bond-faktor. De mente s selv ogs.

John Taylor traff Albert Cubby Broccoli p en kjendis-fest i 1984 og foreslo overfor ham at gruppen burde lage den neste Bond-melodien. Resultatet ble A View To Kill - den strste Bond-slageren gjennom tidene - og Duran Durans siste singel med sin frste besetning. Den havnet p 1. plass i USA og 2. plass i England i 1985. Kombinasjonen av Duran Durans popularitet blant de yngre generasjonene og deres popteft blandet med John Barrys Bond-oppskrift, gjorde susen. Gruppen laget ogs en musikkvideo som er som en liten Bond-film regne. Her spiller vokalist Simon Le Bon rollen som Bon... Simon Le Bon og er p oppdrag i Eiffeltrnet, akkurat som Bond (Roger Moore) er i filmen. Videoen er selvsagt smlst klippet sammen med klipp derfra i filmen.

Men A View To A Kill er p langt nr like tidls som mange av de andre Bond-tittel-melodiene - det er lett hre hvilken tidsperiode den stammer fra. Det delegger ikke dens andre tidlse kvalitet, nemlig at den setter deg i Bond-stemning. Det er og blir det viktigste kriteriet for at en Bond-lt skal funger. Vi synes fortsatt de kalde 80-talls trommene er en liten inspirasjon til mimring.

Kandidat

007: The Living Daylights

Denne m p listen, om ikke annet enn av nasjonalistiske rsaker? Gode, gamle a-ha, som for lengst har gjort comeback med ny musikk, skulle nemlig flge opp der Duran Duran fikk sjansen. Og den l i samme gaten. Det gikk dessverre ikke like bra kommersielt sett - og noen mener ogs musikalsk. I etterkant av innspillingen kom det frem at Barry og a-has sjefskomponist Pl Waaktaar ikke kom overens - og gruppen viste sin misnye med ikke mte opp p verdenspremieren. Hallo? Du skriver ikke tittellten til en ny film i verdens mest suksessrike filmserie, og lar vre mte opp p premieren. Det gjr du bare ikke, men a-ha vet selvsagt best. Om de har sett filmen senere vet de kun selv...

Melodien er i alle fall en fengende pop-lt av klassisk a-ha merke, og som gruppen i rene etterp stadig vender tilbake til som en konsertfavoritt blant fansen. Der er ogs Waaktaar flink til flette inn 007-temaet i instrumentalpartiet p midten av sangen. a-ha spilte inn en ny versjon p albumet Stay On These Roads ret etter (1988). Originalversjonen havnet p 5. plass i England, men ble nr. 1 i Luxemburg. USA-noteringen var svrt lav. Ikke topp 100 engang.

Bonus-sanger: Det er noen Bond-sanger etter 1987 som ogs fortjener hederlig bemerkninger. Licence To Kill fra 1989 med Gladys Knight synes JB hadde trekk av gammel storhet la Shirley Bassey over seg, og likeledes hadde vi stor sans for The World Is Not Enough som David Arnold skrev og Garbage fremfrte. En knallmelodi.

Verste melodi: Her er det ingen som helst tvil den slr selv The Man With The Golden Gun. Madonnas Die Another Day har ingenting med James Bond gjre, det var et lyd-eksperiment, en teknopop-tripp uten verken melodilinje eller spenst, ganske enkelt forferdelig som Bond-melodi. Snn n er det ut av systemet, en gang for alle! :)

Relaterte saker
Utradisjonell kring av Bond-yeblikk (08.04.2015)
50-rsjubileum for From Russia With Love (13.10.2013)
John Barry fr respris (26.04.2011)
John Barry er dd (31.01.2011)
Connery og Bassey gjenforent (21.11.2009)
Klart for The Performance (02.10.2009)
David Arnold + Shirley Bassey = Sant (02.07.2009)


JB / 14.09.2006 Sist oppdatert: 07.11.06 kl. 22:46


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Austin: How could you sleep with Fat Bastard? Felicity Shagwell: I was just doing my duty, Austin. I had to. Austin: No, I mean, literally, HOW could you do it? The man's so fat, the sheer mechanics of it are mind-boggling. "
Austin Powers: The Spy Who Shagged Me (1999)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2019. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2019 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever