Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
03.07.18 kl. 12:41

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
Ny rangering av James Bond-skuespillerne

NOBODY DOES IT BETTER?: James Bond (Roger Moore) i en scene fra Octopussy.


Engelsk avis lanserer en kontroversiell liste: fra verste til beste Bond.

Fra tid til annen prver fannettsteder, aviser og andre rangere Bond-skuespillerne. I utgangspunktet er det en hpls jobb, da slike lister og rangeringer er og blir meget subjektive.

Min medskribent og venn Lars Johnsrud er selverklrt listehater. sette opp lister fra verst til best, enten det er filmer, skuespillere, tittelsanger eller lignende er for han helt uinteressant uten begrunnelser. Skal man ha gode diskusjoner fans imellom, er det vanskelig vre uenig med han.

Likevel engasjerer slike lister. Det har vi sett hver gang vi har bedt fansen om dele sine favoritter med oss p facebooksidene vre.

Den britiske tabloidavisen Metro str n for kanskje den mest kontroversielle rangeringen av Bond-skuespillerne. Journalisten Cameron K. McEwan begrunner ogs plasseringene sine,

James Bond (George Lazenby) og Miss Moneypenny (Lois Maxwell) i en scene fra On Her Majesty's Secret Service.
selv om de ikke er s fyldige.

7. Peter Sellers

Metro-journalisten tar med Sellers for fylle p lista. Selv om det er David Niven som spiller James Bond i Casino Royale (1967) mener McEwan at det er Sellers som br vurderes, da James Bond gir alle MI6-agentene sitt eget navn og agentnummer for forvirre fienden. Han mener videre at Sellers spiller Bond slik han spiller sine fleste roller (les: med humor og glimt i yet).

6. Timothy Dalton

Nederst blant skuespillerne som har spilt Bond i de offisielle filmene plasseres walisiskfdte Dalton. Da han tok over stafettpinnen etter Roger Moore fikk han noks hard medfart for sin mrke og harde tolkning. Men lenge etter hans siste film har fans verden over framholdt tolkningen hans som blant de beste og meget tro mot Flemings verk.

Utover dette beskrives ikke Daltons ferdigheter, og McEwan mener at Licence To Kill (1989) er en avledende amerikansk tv-film. The Living Daylights (1987) blir kalt ganske god.

5. Daniel Craig

Den nvrende Bond beskrives som han med pistolen og de store mannepuppene, samtidig som han er den hardeste og kanskje overdrevent realistiske Bond.

Selv om Craigs fire filmer har vrt unektelig gode, i alle fall med tanke p inntjening. Fremhever Metro at filmene og Craig har lite sjarm og humor. Quantum of Solace (2008) er sppel det ikke er verdt se p.

4. George Lazenby

Den eneste ikke-briten til spille Bond i de offisielle filmene. McEwan mener han fikk spille i en fantastisk Bond-film, som i likhet med Daltons filmer har ftt anerkjennelse

Nr. 007: Peter Sellers! Ja, han spilte ogs James Bond: Evelyn Tremble (Peter Sellers) og Vesper Lynd (Ursula Andress) i Casino Royale (1967).
og verdsettelse en stund etter sin egen tid. Videre fremheves at Lazenby gjr en respektabel innsats, all den tid han ikke hadde vrt skuespiller fr fikk rollen som agent 007.

3. Sean Connery

Hold deg fast! Connery kres ikke til den beste her, og han er ikke engang p andre plass. Tabloidavisen trekker skotten i poeng for komme tilbake nr han for gammel og leverte sin umotiverte innsats i Diamonds Are Forever (1971), og den srgelige Never Say Never Again (1983) som her ikke anerkjennes som en ekte Bond-film.

2. Pierce Brosnan

Til ha irske Brosnan p andre plass, fr ogs han gjennomg av artikkelforfatteren.

Han skulle ftt rollen allerede p 80-tallet, og har drittfilmen Die Another Day (2002) og den ikke srlig gode The World Is Not Enough (1999) p samvittigheten. Likevel passet Brosnan utmerket inn i rollen p 90-tallet, og har alle de ndvendige 007-kvalitetene: Connerys serise hardhet og Moores trrvittige sjarm.

1. Roger Moore

McEwan trekker fram Moores debutfilm Live And Let Die (1973) som hans beste, og muligens den beste i hele Bond-serien. Populr var han allerede fr denne filmen med sin rolle som Simon Templar i tv-serien The Saint fr han tok over Bond-vervet etter Sean Connery.

Engelskmannens langt mer lettbeinte og avslappede tilnrming til rollen gr penbart hjem hos Metro, enn de andre skuespillerne.

Rangeringen er s absolutt kontroversiell, og mange vil nok vre uenig i den. At ikke David Niven tas med nr Sellers gjr det, som faktisk spilte rollen som Evelyn Tremble, er uforstelig for undertegnede.

Siden Sellers var tatt med som listefyll kunne Barry Nelson, fra Casino Royale (1954) vrt viet plass p lista ogs.

Metro og McEwan synes penbart sette pris p de mer humoristiske filmene med store, umulige stunts og usannsynlige gadgets, og da med Brosnans og Moores filmer i spissen. sette Dalton sist blant de offisielle skuespillerne er ren uvitenhet, i mine yne.

Artikkelen i sin helhet leser du her.

Joakim Rekaa / 08.02.2016


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
10.04.16 - 14.46 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Cary Grant: venn og forlover i Broccoli bryllup og hovedkandidat som James Bond i frste filmen.

Da ville det bli en film og lete etter ny skuespiller etter film nr 2. De hadde film produsenter lyst til

.

Roger Moore: Han var tenkt p som kandidat som James Bond filmen i frste filmen Han var ogs tenkt som kandidat til On Her Majesty'secret service filmenfra 1969. Da var han opptatt med tv.

Ledig i 1972. Bond 1973 ,glemte dokumentar.Der sier de dette.Han var ogs tenkt rollen som James Bond i A Living Daylight filmen fra 1987. Da mente han at n m yngre ta over.

David Niven:Han var ogs kandidat til James Bond i frste filmen. Spilte James Bond i Casino Royale fra 1967.

Grant sa nei. Da mtte de se etter ny skuespiller. Da var det en film med Sean Connery som noen s.

Connery ble valgt da. Han er enkeltlig Cary Grants og Roger Moores erstatter . Moore hadde kontakt han ikke kunne bryte.

Det var Barry Nelson/Robert Haakon Nielsen ansikt var mlet som frste James Bond i film.

Barry spilte Jimmy Bond/James Bond i Casino Royale fra 21 .oktober 1954.



08.04.16 - 22.04 skrev oesandb22:  Bond
Connery spilte bra som Bond fra 1962-65 filmene.

Casino Royale fra 1967 tjente mer enn Thunderball i samme r.

Connery spilte sur og uforberedt i Diamanter varer evig i 1971.

Octopussy fra 1983 tjente mer enn Aldri si aldri igjen samme r.

Octopussy, Licence to kill A view to a kill er de eneste som bare har 3 filmtabber. Resten har 5 og oppover.

1962-71:filmtabber fra 15-22

1973-89:filmtabber fra 3-10

1995-2002:filmtabber fra 7-15

2006-:filmtabber fra 22 oppover.

Connery er erstatning for Cary Grant,Roger Moore og David Niven.

De to siste spilte Bond.



08.04.16 - 22.04 skrev oesandb22:  Bond
Connery spilte bra som Bond fra 1962-65 filmene.

Casino Royale fra 1967 tjente mer enn Thunderball i samme r.

Connery spilte sur og uforberedt i Diamanter varer evig i 1971.

Octopussy fra 1983 tjente mer enn Aldri si aldri igjen samme r.

Octopussy, Licence to kill A view to a kill er de eneste som bare har 3 filmtabber. Resten har 5 og oppover.

1962-71:filmtabber fra 15-22

1973-89:filmtabber fra 3-10

1995-2002:filmtabber fra 7-15

2006-:filmtabber fra 22 oppover.

Connery er erstatning for Cary Grant,Roger Moore og David Niven.

De to siste spilte Bond.



08.04.16 - 22.04 skrev oesandb22:  Bond
Connery spilte bra som Bond fra 1962-65 filmene.

Casino Royale fra 1967 tjente mer enn Thunderball i samme r.

Connery spilte sur og uforberedt i Diamanter varer evig i 1971.

Octopussy fra 1983 tjente mer enn Aldri si aldri igjen samme r.

Octopussy, Licence to kill A view to a kill er de eneste som bare har 3 filmtabber. Resten har 5 og oppover.

1962-71:filmtabber fra 15-22

1973-89:filmtabber fra 3-10

1995-2002:filmtabber fra 7-15

2006-:filmtabber fra 22 oppover.

Connery er erstatning for Cary Grant,Roger Moore og David Niven.

De to siste spilte Bond.



08.04.16 - 22.03 skrev oesandb22:  Bond
Connery spilte bra som Bond fra 1962-65 filmene.

Casino Royale fra 1967 tjente mer enn Thunderball i samme r.

Connery spilte sur og uforberedt i Diamanter varer evig i 1971.

Octopussy fra 1983 tjente mer enn Aldri si aldri igjen samme r.

Octopussy, Licence to kill A view to a kill er de eneste som bare har 3 filmtabber. Resten har 5 og oppover.

1962-71:filmtabber fra 15-22

1973-89:filmtabber fra 3-10

1995-2002:filmtabber fra 7-15

2006-:filmtabber fra 22 oppover.

Connery er erstatning for Cary Grant,Roger Moore og David Niven.

De to siste spilte Bond.



07.04.16 - 9.12 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



07.04.16 - 9.11 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



07.04.16 - 9.11 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



07.04.16 - 9.11 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



07.04.16 - 9.10 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



07.04.16 - 9.10 skrev oesandb22:  Broccoli og Saltzman valg
Det var Cary Crant som var tenkt spille Bond frst. Forlover og venn av Broccoli.

Connery er hans erstatter. De to andre som var tenkt spille Bond og ikke kunne p grunn av kontrakter med andre: Roger Moore og David Niven.

De er hovedvalget som James Bond. Glemt dukumentar fra 1973 sier at Moore var tenk som bond i 1962,1969 filmene ,men opptatt med tv. Ledig i 1972. Da fikk han rollen.

James Mason,James Stewart, og Richard Burton var ogs tenkt spille Bond.

Dette stemmer mer med Broccoli og Saltzman valg som James Bond .



22.02.16 - 21.06 skrev oesandb22:  James Bond
Fikk rollen frste gang.

Moore og Niven ca 28r erfaring som skuespiller. Moore var kaptein i militret

Craig,Dalton og (Brosnan og Nelson ) har hyre ranking enn soldat i millitret og ca 15 r erfaring som skuespiller .

De to var yngre enn ca 40 r da de fikk rollen frste gang. De over var eldre.Craig var 38r ,men hadde mer erfaring som skuespiller enn Connery og Lazenby..

Connery var aldri i militret og har 8 rs erfaring som skuespiller.

Lazenby har bare 4 rs erfaring som skuespiller



21.02.16 - 23.33 skrev oesandb22: 
Dette stemmer mer med den britiske dronningen valg.

Roger Mooore:CBE i 1999 og KBE I 2003

Pierce Brosnan :OBE i 2003

Sean Connery:Kt i 2000



21.02.16 - 23.09 skrev oesandb22:  James Bond
Dette er mer riktig sidehttps://youtu.be/x7eGtjYCuOAn de 3 frste er blitt hedret av britiske dronningen Elizabeth 2.

Roger Moore: CBE i 1999 og KBE i 2003.

Pierce Brosnan :OBE.

Sean Connery:Kt /Knight bacalor i 2000.

Connery skyter igjen i pning sene. Det er stuntmann Simmons med hatt. Ikke alle vet det.

David Niven spiller Mr James Bond i Casino Royale fra 1967. Peter Sellers var en som spiller Bond for beskytter den ekte Bond. Samme med flere. Niven spiller hoved Bond i den filmen. Bond har da sluttet som agent da han fikk oppdraget.



21.02.16 - 23.09 skrev oesandb22:  James Bond
Dette er mer riktig sidehttps://youtu.be/x7eGtjYCuOAn de 3 frste er blitt hedret av britiske dronningen Elizabeth 2.

Roger Moore: CBE i 1999 og KBE i 2003.

Pierce Brosnan :OBE.

Sean Connery:Kt /Knight bacalor i 2000.

Connery skyter igjen i pning sene. Det er stuntmann Simmons med hatt. Ikke alle vet det.

David Niven spiller Mr James Bond i Casino Royale fra 1967. Peter Sellers var en som spiller Bond for beskytter den ekte Bond. Samme med flere. Niven spiller hoved Bond i den filmen. Bond har da sluttet som agent da han fikk oppdraget.



Side 1 av 2   1   2   »   Siste

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Honey Ryder: Are you looking for shells too? James Bond: No, I'm just looking. "
Dr. No (1962)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2018. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2018 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever