Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
13.05.19 kl. 16:49

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vr favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vr egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
ANNONSER
STTTESPILLERE
Navnet er Grace. Martin Grace

Der var under opptaket av togscenene i Octopussy at Martin Grace fikk sin mest alvorlige skade i sin stuntkarriere.


gjre et stunt betyr p norsk gjre noe improvisert, sprtt, med hy grad av risiko. Stikk motsatt av hva det betyr for Martin Grace, en av verdens mest erfarne stunt-koordinatorer: Forberedelser, prver og strst mulig sikring er forutsetningen for James Bond-stunt s vel som fjorrets Izzat-kamper. Nylig holdt han kurs for norske filmregissrer.

Det er s vidt den rslige iren p 64 r har tid til et intervju, s opptatt er han av forberedelser til todagers kurset p Teater Manu p Grnerlkka. Alt som kan g galt, gr galt, er et av hans mange credoer, sammen med om noe ikke virker i dag, kan du vre sikker p at det ikke gjr det i morgen.. Det skal samles pappkasser og skumgummimatter hvor hans norske kollega Dag Eliassen kan lande nr han skal skytes ned fra galleriet, kassene skal samles og sikres med tau, for ikke snakke om all forhndsprogrammeringen av DVDer med highlights Martin Grace har vrt med p skape, fra James Bond-klassikerne og Indiana Jones til Veiviseren og Izzat.

Hvordan havnet du egentlig i Norge?

Det var p grunn av John. J. Jacobsen. Han hadde gjort en film, Hard Asfalt, hvor han opplevde at action-sekvensene ikke funket. Da han skulle gjre Veiviseren var han veldig innstilt p at dette skulle bli den frste samisk-sprklige actionfilmen som var laget i Norge, med trykk p action. Han kontaktet en engelskmann som ankom i gartnersko og forsvant fra settet etter to dagers sprengkulde. Jeg ble bedt om ta over, og kom til Kautokeino rett fra USA halv tre om morgenen, da satt John J. satt og ventet p meg p hotellet. Det var begynnelsen p et godt samarbeide, selv om jeg aldri hadde vrt med p noe s kaldt fr. Vi konsentrerte oss om oppgaven: gjre kampscenene troverdige. Siden vpnet var pil og bue, la vi oss p en annen buefring enn den som er vanlig i indianerfilmer. Det skulle se ut som om samene hadde en helt spesiell teknikk, at dette var noe de virkelig kunne. Vi brukte ikke noe srlig Sprett opp piler som festes til brystet og spretter opp nr man trykker p en knapp Disse er vanlige i USA, men kan lett se dumt ut. Noen f piler var festet til vaiere s de virkelig traff den det ble siktet mot, men de fleste ble lst ved klippe fra piler som skytes, til han som blir truffet, og som selvflgelig allerede har en pil i brystet. Jeg pleier rope hyt, for provosere fram en troverdig fysisk reaksjon p bli skutt. Og det er en ting jeg er spesielt stolt av.

Ja?

Da jeg leste manus, skjnte jeg at det var en nkkelscene med en bjrn. Jeg spurt John J. hvordan han hadde tenkt lse den, og han sa det var en halv-tam bjrn i en dyrepark i Sverige de hadde tenkt bruke. Men du utsetter ikke en skuespiller for en halvtam bjrn. S husket jeg at en venn av meg i Skottland som er tidligere bryter hadde en grizzlybjrn han likte bryte med. De hadde laget flere reklamefilmer sammen, og denne var faktisk tam. Det var den bjrnen som fikk rollen, du ser ham til og med p reklamelogoen til Veiviseren.

Hvordan ble du stuntmann?

Det begynte vel med filmene jeg s som 8-9 ring i Irland, p sm reisende kinoer. Jeg var alltid fascinert av the bad guy, og action-scenene. Jeg deltok i alle slags sports-grener, hesteridning, brytning, dykking, fallskjermhopping. Som tyvering dro jeg til London og fikk en jobb hvor vi skulle lage underholdning p en sportsleir ved sjen.. Vi laget sjrvershow med svmmekamper, vannpolo, stupdykking m.m., og for f ideer studerte jeg stunts in action filmer som var sportsrelaterte.

Her kan vi se at det er Roger Moore, og ikke Martin Grace. Men dette var fr toget skjt fart!
Og begynte p en stuntskole i London (som dessverre ikke eksisterer lenger), der lrte jeg det grunnleggende. Etter hvert fikk jeg en agent som skaffet meg jobber innen reklame og Tv, samtidig som jeg oppdatere meg p klatring, travlp med hinder, skydiving. Turnerte ogs en stund i et live stuntshow, det var et utrolig adrenalinkick. Men det var en sjokoladereklamefilm som var mitt egentlige gjennombrudd. Jeg hoppet fra en lastebil og landet i en innsj, for f tak i en sjokoladeeske jeg skulle gi til en dame. Deretter hoppet jeg fra et helikopter og landet p et hotell, etc etc. Det var mitt egentlige gjennombrudd.

Nr gjorde du din frste James Bond-film?

Like etter, i 1966. Det begynte med noen sm greier, som vre passasjer i bilen. Men jeg lrte veldig mye av se hva de andre gjorde, hva som funket og motsatt. Og se hvordan de brukte bilen. Det viktigste ved bli stuntmann har vrt gjre noe mer enn en gang, det er snn man utvikler en teknikk. Og vi lrer av hverandre hele tiden.

Du hadde ikke lyst til selv bli skuespiller?

Jeg elsker action. En skuespiller har suksess en viss tid, s trker det opp, mens det er alltid behov for action. Jeg tror det passer min karakter.

Hvordan var det vre stand-in for Roger Moore i James Bond-filmene?

I 1975 fikk jeg den telefonen, og jeg opplevde ikke det som s spesielt, jeg hadde allerede vrt stand inn i fire andre James Bond-filmer. Men det var mange utfordringer, som slss i rekkverket verst oppe p Golden Gate Bridge, vi kunne bare dytte-slss hverandre frem og tilbake, og for all del ikke til siden. Vi gjorde mange farlige stunt rundt den broen. Om man studerer det klipp for klipp, kan du se totalene som er skutt p location, mens de som kanskje ser farligst ut er skutt i studio, hvor de hadde bygget en 12 meter hy replika av den verste delen. Men der hadde vi jo alle slags sikringer.

Og du har stuntet action-scenen i Eiffel-trnet?

Ja, men der har de jo spent nett rundt for hindre selvmordere. Men det var spesielt hoppe ned p en heis i fart, den gikk mye raskere enn jeg hadde beregnet, s det ble et veldig langt hopp.

Er farlig et fremmedord for deg?

Nei, det er klart det er farligere henge utenfor et helikopter eller et tog enn vre inni. Grunnregelen i all stunting, er tillit. Stuntet skal funke i 10 15 sekunder, og s str kollegene klare med brannslukning eller hva det skal vre. Men det skjedde en gang at jeg hang utenfor et tog i fart som ikke stoppet der det skulle, men fortsatte. Da var det bare fortsette klamre seg fast, uheldigvis passerte toget et skilt som sto rett ut og knuste hoften min. Resultatet var seks mneder p sykehus.

(Red. anm: Dette uhellet skjedde under innspillingen av Octopussy, hvor Grace i rollen som Bond hang utenfor et tog i hy hastighet).

Men da var du tilbake p jobb?

Ja, ja. Og etter 20 r som stuntmann ble jeg stunt-koordinator. Jeg hadde mye ansvaret for stuntene p Stephen Spielbergs Raiders of the lost ark, og om du studerer alle kampene Harrison Ford deltok i, kan du se at skurkene han slss mot hadde to likestilte oppgaver: kjempe mot ham, og forhindre at han blir skadet. I snne action-scener, kan du telle sekunder, alt handler om f de rette klippene som gir den nskede effekten. Noen scener slowes ved klippe bort ruter, som nr Harrison Ford slepes under en bil i rkenen. Alt er nitidig planlagt og tilrettelagt. Det spesielle ved den filmen var alle slangene vi mtte skaffe, de hadde en tendens til gjemme seg bort nr det skulle vre opptak, og Spielberg syntes aldri det var nok av dem. Bare en av dem var egentlig giftig, og fikk hvese i forgrunnen. Det ser guffent ut nr de nrmer seg skuespillerne, men alle er trygt plasert bak glass.

Hva sier du nei til gjre?

Om du ba meg kaste meg utfor Filmens Hus og lande p hodet i en tagning, ville jeg nok foresltt dele det i to: Frst lage en begynnelse hvor jeg kaster meg ut og lander i en netting, og s en slutt hvor man ser hodet g i asfalten. Men jeg har sagt ja til det meste, utfordringen ligger i finne lsninger som ogs sikrer meg. Men noen oppgave er verre enn andre. Som kaste seg naken uti Themsen midtvinters. Mtte jobbe hardt for psyke meg opp p forhnd da, jeg jogget opp og ned elvebredden for vre s varm som mulig, og prvde gjre det veldig klart for kameramennene at dette handlet om 15 sekunder. De insisterte selvflglig p mer nr jeg frst var uti det skitne vannet. Det viktigste er ha mobilisert riktig dose adrenalin p forhnd. Det var verre da de ba meg om stunte en reklame mot rus hvor selve hodet skulle brenne. Det er lett kontrollere brann p andre kroppsdeler, men akkurat hodet

Ja?

Vi lste det ved finne en ultratett hette, da klarer man ti sekunders brann. En annen gang skulle jeg hoppe fra et fly fra 90 fots hye og lande p ild.. Vi lste det ved dele stuntet i tre: Frst filme selve hoppet, og s delen hvor jeg lander p ild, og til siste at jeg tar fyr. Du kan klare 20 sekunder, og s str kollegene klare til kaste seg over deg og slukke ilden.

Hva er det verste du vet?

falle p glatt is, det er helt ukontrollerbart, og skistunting er ikke for meg. Men jobbe med ukonsentrerte folk, det er verst av alt, et godt stunt er avhengig av god timing og at alle gjr det de skal gjre. Jeg har reddet mange opptak ved snuse rundt rett fr og dobbeltsjekke at alle er p riktig plass, den minste endring kan f fatale fgler. Det er veldig viktig at de eneste kommandolinjene gr gjennom regissren og stunt-koordinatoren.

Hvordan har det vrt jobbe i Norge?

Jeg har enorm respekt for John J. Jacobsen. Det er en produsent som gjerne gr the extra mile for f en scene til funke, to make it work er hans yndlingsuttrykk. Actionscenene i Izzat tok tre-fire uker. Skuespillerne var jo en blanding av amatrer og profesjonelle, og vi jobbet mye med det jeg s som en nkkelscene, hvor hovedpersonen blir bedt om drepe sin barndomsvenn ute i skogen. Hvordan kan man gjre en snn scene troverdig? Jeg ba skuespillerne g rundt en bokseball og sl p den p en mte de syntes var gy, det ser mye verre ut nr det ser ut som de faktisk nyter plage noen, samtidig som det skapte en flyt. Ulrik Imtiaz Thomsen hadde mange klare ideer, oppgaven min var hjelpe ham realisere disse. Det strste ideen var et stort bilkrasj, hvor en leddbuss gr i to. Dette kunne saktens la seg gjre ved dele en leddbuss og s lime den sammen igjen fr krasjet, men ville blitt uhorvelig dyrt. Vi fant en annen lsning som bare kostet en brkdel, men fungerte like bra. Det var en BMW med i scenen, som de egentlig hadde tenkt selge igjen, men resultatet ble ikke overbevisende. Da var det ringe produsenten: Kan vi smsje den p ordentlig? John J sa ja. Egentlig hadde de forestilt seg at scenen skulle foreg p en liten plass sentralt i Oslo, men den var totalt uegnet. Det viktigste for store actionscener er ha masse plass.

Hvordan unngr du g fra jobb full av blmerker?

Vi har alle slags beskyttelsesutstyr, og om det str i manus Han faller ned trappen, er sprsmlet: Hva slags trapp? I Oslo har dere mange store brede marmortrapper som er stuntmannens drm, da kan man selv bestemme fallet. Det verste er trange location-trapper hvor man bare kan rulle rett fram, for ikke snakke om spiraltrapper. Jo mer plass man har, desto enklere er egentlig stuntet.

Du str kreditert som stuntmann p Terry Gilliams Brazil?

Sier du det? Det var bare en liten jobb, en ekte drittjobb faktisk. Jeg skulle vre inni en dress full av slevann, problemet var at den var uten pusteutstyr. Men igjen, det er jo bare sprsml om noen sekunder.

Hva er du mest stolt av?

Hydehoppene kanskje, jeg var veldig glad i gjre de. Det er det nrmeste du kommer fly. Samtidig er det en utfordring kontrollere opphisselsen jeg fler nr jeg kaster meg utfor. Jeg liker arbeide i Norge, dere bruker fortsatt levende mennesker i stuntene, ikke bare CGI (Computer Generated Images). Men for gode gamle stuntmenn er det ogs fordeler ved CGI, man kan sikres bedre, i vissheten om at repene kan fjernes digitalt. Fr var det alltid en drakamp: Hvor tynt kan repet vre uten ryke? Sier Martin Grace og smiler skjevt, fr han fortsetter spole DVD-er for finne eksempler som er like underholdende som de gode stunts: de mislykkede. Knyttnever man ser slr i lse luften, stuntmenn som drepes to ganger. Det er ikke bare stuntmennene som skal gjr jobben sin

James Bond-filmer Martin Grace har jobbet med: Han hadde ansvaret for arrangere actionsekvensene i View To A Kill (1985). Fr dette var han Moores stuntmann i The Spy Who Loved Me (1977), Moonraker (1979), For Your Eyes Only (1981) og Octopussy (1983). Han var ogs med, ukreditert, i filmer som You Only Live Twice (1967), Live And Let Die (1973, stunts for Roger Moore) og The Man With The Golden Gun (1974, stunts for Roger Moore)

Norske filmer Martin Grace har vrt stuntkoordinator for: Izzat, Jakten p Nyresteinen, Tashunga, Hodet over vannet, En hndfull tid, Haakon Haakonsen, Sigurd Dragedreper

Dette intervjuet sto opprinnelig p trykk i Rushprint 05/2006. Gjengitt med tillatelse, eksklusivt her p jamesbond.no.

Besk bladets nettside her:

Rushprint

Relaterte saker
Martin Grace er dd (28.01.2010)
BMW tilbake i Hollywood (24.11.2009)


Elsa Kvamme / 14.11.2006 Sist oppdatert: 16.11.06 kl. 01:15


Del p Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Austin Powers: Dr. Evil, do you really expect them to pay? Dr. Evil: No, Mr. Powers. I expect them to die. "
Austin Powers: International Man Of Mystery (1997)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Fdt: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
JB Forlag 1999-2019. Gjengivelse av redaksjonelt innhold p nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstende nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel 1962-2019 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktr: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever