Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
07.01.23 kl. 02:30

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vår favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vår egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STØTTESPILLERE
Møte med Bond-distributøren



James Bond-kinodistributør Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS: • Positiv til Daniel Craig • Tradisjonell markedsføring • Håper på samme omsetning

Fortsatt er det lenge til norgespremieren på Casino Royale den 24. november, men hos den norske kinodistributøren Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS har de selvsagt begynt å planlegge hvordan den 21. James Bond-filmen skal markedsføres.

Det ligger an til en tradisjonell type James Bond-lansering den 24. november, sier direktør Bjørn Hoenvoll og markedssjef Tom Erik Kolåsæter til jamesbond.no.

– EON er opptatt av at det som er gjort før, og som fungerte da, skal gjøres igjen. Det er i alle fall de signalene vi har fått, sier Kolåsæter.Så langt har den norske kinodistributøren levert inn et budsjettforslag for filmen og en såkalt «pre-plan» for markedsføringen. Her skisseres det opp hva distributøren kunne tenke seg å gjøre med Casino Royale-lanseringen, og så er det mye opp til distributør MGM og produksjonsselskapet EONs ønsker om hva som faktisk skal skje.

Som de forrige Bond-filmene er det også denne gang en mengde sponsorer. Aston Martin, Ford, Sony Ericsson og Sonys musikk- og elektronikkavdeling er blant de som er på plass. Enn skjønt, de tre sistnevnte er ikke akkurat sponsorer, med søsterselskaper til Sony, som nå eier MGM.

– Så det store spørsmålet – blir det

Direktør Bjørn Hoenvoll hos Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS lader opp til årets Bond-film med å lese tegneserieversjonen av Ian Flemings første roman. Da jamesbond.no nylig var på besøk ga vi direktøren første utgave av vår utgivelse i gave!
en ny James Bond-galla?

– Vi har forespurt MGM og EON om de ønsker dette også denne gang. Vi har også hatt følere ute hos arrangører i Oslo, og de er klare til å gå i gang straks vi eventuelt bestemmer oss for det. Men tanks på Karl Johan tror jeg ikke vi satser på denne gang, sier Kolåsæter.Hvis det blir galla, skal den finne sted før norgespremieren, og datoen blir da eventuelt 17.11.

– Hva med besøk av skuespillere?

– Ettersom filmen har verdenspremiere innenfor samme tidsrom, tror jeg det blir vanskelig å få for eksempel Daniel Craig hit. Men vi har et håp om at kanskje Mads Mikkelsen kan komme.

– Hva blir viktig å få til med markedsføringen?

– Jeg tror vi skal få til en stor åpning. De fire siste Bond-filmene har hatt jevne inntekter, alle er over 30 millioner kroner på kino, men besøkstallene har gått gradvis ned. Markedssjefen medgir at han personlig ikke er en stor Bond-fan, men han har naturlig nok et forhold til filmserien.

– Live And Let Die var den første jeg så, på Trysil kino. James Bond i Japan (You Only Live Twice) liker jeg også godt. Sjefen hans, direktør Bjørn Hoenvoll, er på sin side gammel Bond-ringrev og så faktisk Dr. No da den hadde kinopremiere.

– Det var året jeg var russ, så det glemmer jeg ikke, vet du! sier han.

Columbia-sjefene poengterer at det er en Bond-tradisjon i Norge.

– Bond-filmene er hva Hollywood liker å kalle en «four-quadrant movie». Filmene appellerer til alle segmenter; menn, kvinner, unge og gamle. Tom Erik Kolåsæter mener filmskaperne er vågale som med Casino Royale går tilbake til «start» med hensyn til James Bond-mytologien. Han får ikke sin 00-status før halvveis ut i filmen, sier markedssjefen.

– Jeg tror Paul Haggis har tilført manuset mye. Det blir mindre science fiction, og mer The Bourne Identity i stemning, tror jeg. Jordnært og realistisk, men selvsagt med smoking og baccarat som det jo blir mye av i casinoet.

– Hva synes du om Daniel Craig som James Bond?

– Jeg er positiv til

Daniel Craig spiller James Bond i Casino Royale (2006).
det. Han har ikke den typiske «matinee-looken» som for eksempel Pierce Brosnan hadde. Det blir kanskje mer slik Timothy Daltons to filmer. De tar en sjanse med Craig, men de er også bombesikre på at det vil fungere.

– Men det at det er antikampanjer mot Craig kan ikke være særlig heldig for filmen?

– Det var slike kampanjer da Michael Keaton fikk rollen som Batman også. På Internett finner man geeks og blogger for alt.

– Det vil nå være fire år siden forrige Bond-film gikk på kino. Har oppholdet i filmserien i seg selv vært negativt?

– Det var også et langt opphold fra Licence To Kill til GoldenEye, så jeg tror det går fint. At vi har samme regissør her, Martin Campbell, kan være bra. Han viste gode takter i GoldenEye. Den scenen hvor Bond retter på slipset mens han kjører tanks gjennom St. Petersburg summerer jo opp alt som Bond er.

Filmselskapet sier de har som målsetning å nå like stor omsetning som på de forrige Bond-filmene, men besøkstallet vil avhenge av «jungeltelegrafen».

– Hvis folk går ut av kinosalen og sier videre til familie og venner at filmen er god, så kan besøkstallet bli høyt, mener Kolosæter og Hoenvoll.

– Er det stas å ha Bond i repertoaret?

– Ja, nå er det vår tur! smiler Bjørn Hoenvoll.

JB / 20.05.2006 Sist oppdatert: 07.11.06 kl. 20:41


Del på Facebook:


Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Yelena: I'm an agent too. I've been undercover for two years. Xander Cage: Two years? What was your plan? Have them die of old age? "
xXx (2002)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Født: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
© JB Forlag 1999-2024. Gjengivelse av redaksjonelt innhold på nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstående nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel © 1962-2024 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktør: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever…