Nyheter 007shop.no Filmer Video Bøker Musikk Serier Spill jamesbond.no
Sist oppdatert:
07.01.23 kl. 02:30

NYHETSBREV
JB-TV
KOMMENTAR
Verdens beste Bond-film

Alle har vi vår favoritt skuespiller i rollen som agent 007 og vår egen favorittfilm. Min er Timothy Dalton og hans debutfilm, The Living Daylights.
STØTTESPILLERE
Marc Forster om Bond-skikkelsen

Marc Forster skal regissere Bond 22.


Marc Forster, regissør av Bond 22, har latt seg intervjue av The New York Times og forteller her masse interessant om sitt forhold til fiksjonshelten.

– Jeg kan virkelig ikke huske hvilken James Bond-film som var den første jeg så, kunne Forster meddele der han for anledningen satt i en suite på Waldorf Towers, New York i samtale med The New York Times. Men han la til følgende informasjon:

– Det må ha vært på midten av 80-tallet, for vi hadde ikke TV hjemme da jeg vokste opp, og jeg så ikke mange filmer før denne tiden. Og jeg tror Roger Moore spilte i den.

Ifølge The New York Times var det ingen av de som så Octopussy i 1983 eller A View to a Kill to år senere (altså Roger Moores siste to filmer), som sitter igjen med et spesielt godt minne fra det, da disse filmene i de flestes øyne representerer en svak periode i serien. Likevel er Forsters uttalelse litt overraskende, nettopp fordi han er filmskaperen som skal regissere det neste bidraget til den nå 45 år gamle filmserien.

Forster er en mann som har gjort seg bemerket i Hollywood. For Monster’s Ball (2001) mottok han en Academy Award, og Finding Neverland (2004) ble nominert til sju Oscar, deriblant for beste film. Under intervjuet var han i New York for å promotere sin sjette film, The Kite Runner, en filmatisering av Khaled Hosseini’s bestselgerroman fra 2003 om Afghanistan. På norsk heter filmen Drageløperen og har kinopremiere 25. januar 2008.

Bond 22 – hvis tittel trolig annonseres i januar 2008 – blir passende nok Forsters 007. film.

Med tanke på storfilmene Forster har regissert tidligere, er han kanskje en av få regissører som synes arbeidet med en James Bond-film kan virke som en lettelse.

Når det gjelder den mye omtalte streiken blant manusforfatterne i Writers Guild of America (WGA), rakk Paul Haggis (manusforfatter i Bond 22) å levere et siste manusutkast to timer før streik. Og dette manuskriptet var Forster svært fornøyd med. Som han selv sa «Det er et manus jeg kan filme.»

Det er komplisert å være regissør for en Bond-film, noe som kanskje kan være årsaken til at det i løpet av de tre første tiårene av filmserien kun var noen få utvalgte som fikk muligheten til å prøve. Mellom debuten med Dr. No (1962) og Licence to Kill (1989) var kun én av de 16 filmene regissert av andre enn Terence Young, Guy Hamilton, Lewis Gilbert og John Glen. Unntaket, On Her Majestys Secret Service (1969), ble regissert av Peter Hunt som hadde erfaring som klipper fra flere andre Bond-filmer.

Bond-industrien var i stor grad en lukket bransje eller for å gjøre det litt mer mystisk; en skyggefull organisasjon – som SPECTRE – med hemmeligheter som skal være utilgjengelige for utenforstående.

Et visst hemmelighold er det fortsatt. Ut fra hva Marc Forster har tillatelse til å si om handlingen i Bond 22 skulle man tro det var regulert av lover om statshemmeligheter. Men klubben er ikke lenger fullt så eksklusiv som den en gang var. Forster er sveitsisk, noe som gjør ham til den første regissør født utenom Commonwealth (Det britiske samveldet) som er beæret med den tillit det er «å guide et Eon-produsert Bond-kjøretøy i mål». Kanskje tror produsentene at Marc Forster, i likhet med bankierene fra hans hjemland, kan love diskresjon.

Forster innrømmer gjerne at han egentlig ikke er noen actionregissør. I tillegg til Monster’s Ball, The Kite Runner og Finding Neverland består CV-en hans av den selvrefleksive komedien Stranger Than Fiction (2006) med Will Ferrell, samt et par psykologiske grøsserdramaer - Everything Put Together (2001) og Stay (2005). Men Forster får god hjelp med actionscenene. Disse filmes i stor grad av «andre-enheten»; the second unit, som har sin egen regissør. Second unit director for Bond 22 er Dan Bradley, som har en utrolig sterk merittliste bak seg både i den stillingen og som stuntmann. Blant storfilmene han har vært andreregissør på kan vi nevne Spider-Man 2 og 3, Superman Returns, den kommende Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull og Bond-konkurrentene The Bourne Ultimatum og The Bourne Supremacy.

Evnen til å skape uvisshet omkring avvikende sosiale tilstander kan komme godt med i Forsters nye oppgave, siden Bond, slik han spilles av sin nyeste rolletolker Daniel Craig, ifølge Forster virker «veldig isolert, en mann som på en måte er ødelagt». Craig slo Forster som en «helt ny tolkning av rollefiguren». – Den nye James Bond er mørkere, mer plaget. Han er menneskeliggjort.

Nettopp det er ifølge Forster kvaliteten som vil la filmserien gå videre. På 60- og 70-tallet, da Sean Connery og Roger Moore spilte rollen, var en del av filmenes tiltrekningsevne knyttet til eksotiske reisemål. Det er ifølge Forster ikke lenger en stor attraksjon: – Folk reiser mer nå, og med internett er de mye mer bevisste på hvordan verden ser ut. På en måte er det derfor mest interessant for en Bond-film å gå inn – dypere inn i James Bond.

Ved å nevne Connery ble Forster påminnet om at det er mer enn hans status som født utenfor Det britiske samveldet som skiller ham fra resten av regissørene. Han er også den første født etter seriens start. Connery-filmene Dr. No, From Russia With Love, Goldfinger, Thunderball og You Only Live Twice – var alle historie da Marc Forster ble født i 1969.

Den kalde krigen, som denne elskverdige og velkledde superspionen utsprang fra, ble holdt fast ved i et par tiår, men Roger Moores troverdighet som redder av den frie verden var betydelig mindre mektig enn Connerys. I tillegg må man si at verdien av denne kraften var betydelig nedsatt på den tiden Marc Forster så sin første Bond-film. Feminismens framvekst gjorde at den øyebrynshevende agentens sans for det gode liv virket litt suspekt.

Da Forster ble tilbudt jobben ble han overrasket:

– Jeg måtte tenke hardt for å finne ut om jeg ville gjøre det. Jeg er ikke sikker på om jeg kunne ha funnet en vei inn til Bond før Daniel Craig gjenoppfant ham.

Men intuisjonen ba ham ta utfordringen. Den samme intuisjonen som så langt har resultert i en veldig variert filmografi og som han innrømmer er noe han ikke selv forstår fullt ut.

Det at han er den første regissøren av en Bond-film som er for ung til å huske originalene har ikke slått ham før det ble påpekt. Det kanskje mest interessante når det gjelder dette ikke umiddelbart opplagte «ekteskapet» mellom filmskaper og film er at etter 45 års tid skal vi få se hvordan denne smokingkledde krigeren ser ut gjennom øynene til en regissør som oppgir Alien og Die Hard som actionfavoritter.

Marc Forster har enda en mening om hvorfor han er det rette valget for Bond 22:

– Du vet, James Bonds mor er sveitsisk. Det vil gjøre det verdt strevet.

Han så ut til å heve et øyenbryn da han sa det, ifølge The New York Times.

Relaterte saker
Quantum of Solace: Definitive Edition (09.05.2010)


Alexander Hagen / 17.12.2007 Sist oppdatert: 18.12.07 kl. 08:23


Del på Facebook:


  Kommentar   Tips en venn   Kontakt oss
     
Nick:
Passord:
Husk meg:   
Glemt passord eller nick?
Ny bruker? Registrer deg her.
Ingen kommentarer!

Søk JAMESBOND.no

  
DAGENS SITAT
"Xander Cage: I live for this shit. "
xXx (2002)
007 RASKE
Navn: Per Haddal Født: 9.1.1952 Stilling: Filmkritiker i Aftenposten (men pensjonert i 2009)
© JB Forlag 1999-2024. Gjengivelse av redaksjonelt innhold på nettstedet er ikke tillatt uten forlagets tillatelse. www.jamesbond.no er en frittstående nettside, uten bindinger til rettighetshaverne av filmene eller andre James Bond-produkter. James Bond, Gun Logo & Gun Barrel © 1962-2024 Danjaq, LLC og United Artists. Ansvarlig redaktør: John Berge. Journalister: Joakim Rekaa, Lars Johnsrud og Alexander Hagen. Nettansvarlig: Per Mork. Kontakt oss. Om JAMESBOND.no
jamesbond.no lives forever…