Torsdag 28. mars 2024 kl. 23.32

Massivt fokus på Bond


Den forrige James Bond-filmen, Casino Royale, ble sett av 585.955 nordmenn på kino. Nå girer filmdistributøren opp til Quantum of Solace.

Under filmtreffet for norske kinosjefer i Oslo denne uken holdt Walt Disney Studios Motion Pictures Norway en grundig presentasjon om hva som skal skje i forbindelse med kinolanseringen av Quantum of Solace den 7. november.

Markedssjef Sandy Notland for Sony Pictures kunne fortelle at filmen får premiere bl.a. i England og Sverige noen dager før, 31. oktober. Men akkurat den dagen blir det stor fokus på James Bond også i Norge, da man får celebert besøk av filmens regissør, Oscar-belønnede Marc Forster, den kvinnelige hovedrolleinnehaveren Olga Kurylenko, samt filmens produsent fra EON Productions.

Dagen etter, lørdag 1. november, blir det som kjent en eksklusiv gallapremiere på Colosseum kino, hvor disse tre vil gå på den røde løper og siden presentere filmen. Senere på kvelden blir det en stor gallafest to steder; en på utestedet Onkel Donald i Oslo og en mindre, meget eksklusiv mottagelse hos den britiske ambassaden i representasjonsvillaen «Villa Frognæs».

Den britiske ambassadøren, Mr. David Powell, er vert. Marc Forster, Olga Kurylenko og Barbara Broccoli vil også delta på denne premierefesten.

– Det er første gang noensinne at ambassaden har en slik filmpremierefest og vi er veldig beæret over dette. Det kommer kun 200 gjester fra handel, finans, kultur og noen kjendiser til ambassadefesten, forteller Sandy Notland.

Filmen settes opp i 100 kopier (inkluderer digitale versjoner). Canal + viser Casino Royale én uke før norgespremieren på Quantum of Solace. Som kjent henger de to filmene, som de første i Bond-franchisen, «sammen». Handlingen i den nye filmen starter ca. en time etter slutten på foregående film.

– Tittelen betyr på norsk «mengden av trøst», sier Notland.

Det blir en massiv utendørsreklame-kampanje via JCDecaux, samt i radio, kjente nettsteder og på TV. En rekke riksdekkende medier har også fått intervjuavtaler med Daniel Craig som besøker Stockholm 14. oktober.

Fredag 31. oktober blir det norsk pressedag, når de tre hovedgjestene ankommer landet.

Filmens sponsorer gjør også mye aktiviteter.

Activision står bak det nye dataspillet. De setter ut mye salgsmateriell i butikkene som selger dette.

Omega er en kjent og kjær samarbeidspartner for Bond, sier Notland. De skal annonsere sin nye Bondklokke på TV og med vinduseksponeringer i ulike butikker.

Sony Electronics har hele sin høstkampanje med Bondfokus. De har også mye Bond-POS-materiell ute i elektronikkbutikker og sine egne Sony Centre.

Sony Ericsson markedsfører sin nye Bond-mobil, C902, spesielt via Telenors butikker Telehuset og Mobildata.

Bollinger gjør mye ut av seg på ulike utesteder.

Coca Cola er i gang med sin Zero Zero 7-kampanje (se annonser på JAMESBOND.no!) De har en omfattende kampanje på Internett og TV, og masse utendørsreklame.



JB / 10.10.2008 Sist oppdatert: 11.10.08 kl. 01:55