Lørdag 20. april 2024 kl. 5.49

Med rett til å ydmyke
Ingen ting å utsette på kreativiteten og dugnadsviljen hos norske Bond- og fotballfans. FOTO: privat. Gjengitt med tillatelse fra Trym H.


James Bond fenger – også i idrettens verden.

JAMESBOND.no-redaksjonen har aldri befattet seg med sportsjournalistikk, med mindre man kan putte omtaler av raske sportsbiler og spektakulære alpinscener på film i nevnte kategori.

Likevel føler vi at det er lov å berømme noen ildsjeler for å fremme det vi mener er Den Gode Sak. Særlig når det fant sted i Norge, nærmere bestemt på Åråsen stadion i Lillestrøm. De mest årvåkne har kanskje via sportssendinger fått med seg at det under oppgjøret mellom Lillestrøm SK og Stabæk den 15. oktober ble vist frem et gigantisk banner som på kreativt vis demonstrerer at Bond-referansene definitivt har en bruksverdi.

JAMESBOND.no-redaksjonen bestemte seg for å ta en prat med initiativtakeren bak dette stuntet, Trym H. i supporterklubben Kanarifansen.

Vi er først og fremst en fagredaksjon, så den sportslige innsikten er heller laber. Etter hva vi forstår er dette en måte å harselere over et idrettslig resultat som gikk i deres favør?

- Det stemmer. Under årets første seriekamp, 20. mars, var Stabæk store favoritter hjemme mot Lillestrøm, men tapte altså hele 0-7!

Det forklarer i og for seg hele James Bond-relevansen. Når kom du på at dette kunne være en artig måte å strø salt i såret på?

- Vanligvis planlegges tifoer (tribunearrangement skapt av supporterne selv) ganske nærme kampdato, men etter denne meget spesielle kampen, kom idéen egentlig umiddelbart. Riktignok måtte vi vente helt til oktober før Lillestrøm igjen skulle møte Stabæk. Jeg lekte litt med den typiske 007-logoen og fjernet rett og slett den midtre 0-en, slik at skriften ble som resultatet: 0-7.

Om flaggets dimensjoner kan Trym røpe at det er 13 meter bredt og 8,5 meter høyt.

Vi i redaksjonen lar oss imponere av alt som finnes av engasjement og tiltak blant norske fans. Noe slikt kan da umulig være laget i hui og hast?

- Å få med nok folk som har tid og ork til å stille opp er alltid en utfordring. Denne gangen var det bred enighet om at vi hadde kommet frem til et stilig og originalt motiv og viljen var dermed noe større enn ellers. Først skal banneret sys sammen av ruller med en bredde på én meter. Deretter skal det strekes opp, og da bruker vi projektor, som regel inne i en idrettshall. Så er det å male over det hele. Det er mye jobb og mange sene kvelder. Før kamp må det også testes på stadion. Banneret heises ved hjelp av tau i det lagets spillere marsjerer inn på banen til kamp.

Utrolig gøy å høre. Dette er en smal og nisjepreget sak, men dere viser et sjeldent pågangsmot. Vi registrerer at den norske Bond-interessen er varierende, med noen topper omkring premieretider, hvorpå det daler frem til neste film. Dere har i så måte bidratt til å skape blest utenom høysesong. Hva kan du si om responsen på dette stuntet?

- Vi ønsket å ydmyke våre naboer i vest, men ville helst gjøre det på en frekk, original og elegant måte. Akkurat som Bond, frekk, original og elegant. Det hele klaffet godt. Bilder av banneret har vært godt synlig i flere medier. Sitat TV-kommentatoren: «Bøtter av kreativitet hos begge lagenes supportere, men Lillestrøm var nok mye mer forseggjort».

Når vi først har deg på tråden kommer vi ikke utenom ditt eget forhold til fenomenet James Bond. Noe du vil ha sagt?

- Dette er klassikere som aldri kan eller bør kopieres. Personlig er favorittene For Your Eyes Only og The Spy Who Loved Me. Jeg er også stor fan av de fleste Bond-pikene, ved nærmere ettertanke alle sammen.

Betyr dette at Roger Moore er den beste Bond?

- Jeg skulle heller ønske at du spurte om beste skurk. Favoritten har nemlig alltid vært Jaws! Men siden spørsmålet dreier seg om hovedkarakteren, er svaret utvilsomt Roger Moore. Brosnan på en fin andreplass. Liker ikke han nye! (Daniel Craig, JAMESBOND.no anm.) Beste sanger er for øvrig Diamonds Are Forever, For Your Eyes Only og The World Is Not Enough.

Kampen endte for øvrig 1-1.

Alexander Hagen / 21.10.2011