Lørdag 20. april 2024 kl. 1.33

Spillanmeldelse: Blood Stone
Båtscenen i Blood Stone kan sammenliknes med den opp Themsen fra The World Is Not Enough.


Blood Stone er et tredjepersons actionspill basert på et manus skrevet av Bruce Feirstein, for oss mest kjent som manusforfatter bak 007-filmene GoldenEye og Tomorrow Never Dies.

Bruce Feirste har også skrevet manuset til årets andre store James Bond-spill, oppgraderingen av det klassiske spillet GoldenEye til Nintendo Wii.

Historien
Blood Stone ble lansert 05.11.2010.
til Blood Stone er av det eksplosive slaget og blir omtalt som en slags uavhengig oppfølger til Quantum of Solace. Manusforfatter Bruce Feirstein har sagt i et intervju at historien i spillet ikke tar opp tråden der den forrige filmen sluttet, men gjenskaper den James Bond som er skapt av Daniel Craig, som også har stemmelagt James Bond i spillet.

FILMATISK PREG

Spillet har et veldig filmatisk preg og er bygd opp på samme måte som en Bond-film. Førtittelsekvensen starter med at Bond må stanse terroristen Greco som har planer om å sprenge verdenslederene i lufta på G20-møtet i Aten.

Etter en videosekvens blir vi kastet inn i det og må ta livet av flere av vaktene til Greco om bord på yachten hans. Greco kommer seg unna og flykter i en ventende båt. Bond tar opp jakten, og nå følger en intens båtjakt som best kan sammenliknes med den opp Themsen fra The World Is Not Enough.

Jakten fortsetter så på land, før Bond må slenge seg inn i en bil for å følge etter en av Grecos menn som kjører av gårde med bomben. Din oppgave nå er å hindre bilen fra å komme frem med bomben som altså skal sette en effektiv stopper for toppledermøtet.

NY BONDLÅT

Når jobben er gjort, møtes Bond og M (Judi Dench) og bestiller seg en drink hver, og vi får tittelsekvensen med den nye låten I’ll Take It All.

Den er skrevet og fremført av Joss Stone og Dave Stewart (ingen duett) fra Eurythmics, mens
Joss Stone som Nicole Hunter i Blood Stone.
spillscoret er komponert av Richard Jacques.

Årets Bond-låt er av den mer klassiske typen, komplett med strykere og litt blås. I stil minner den kanskje mest om k.d. Langs Surrender fra Tomorrow Never Dies. Man kan også høre litt av Shirley Bassey i Stones syngemåte, uten sammenlikning for øvrig. Scoret til Jacques likner kanskje mest på David Arnolds score fra Casino Royale og Quantum of Solace. Intenst og grandiøst, mens James Bond-temaet er sparsommelig benyttet.

Grafikken under tittelsekvensen er i stil med den fra Quantum of Solace og viser blant annet en animert Bond som slår til småskurker som blir til diamanter.

HOVEDHISTORIEN

Så kan vi bevege oss over på hovedhistorien i spillet. Bond blir oppringt av M som kan fortelle at en av seniorforskerne, Malcolm Tedworth, fra Storbritannias hemmelige biomedisinske forskning, har blitt kidnappet. Tedworth var fryktet død, men MI6 har mottatt et tips som forteller at han befinner seg i Istanbul. Bond reiser dit og finner Tedworth torturert til døde av en mann ved navn Bernin, som planlegger å gi oppskrifter som kan brukes til biokjemiske våpen til ukjente terrorister med skumle hensikter. Det blir nå Bonds (din) oppgave å forhindre at dette skjer! Historien leder Bond videre fra Istanbul til Monaco hvor han treffer den vakre Nicole Hunter (Joss Stone). Hun er sendt av M for å hjelpe Bond og har de rette kontaktene Bond trenger for å komme videre i oppdraget sitt. Stefan Pomerov er et navn som har vekket MI6 og Bonds interesse, og Hunters oppgave er å oppholde ham mens Bond snoker rundt
James Bond i aksjon i Blood Stone.
i kasinoet hans.

Nå vil jeg ikke si så mye mer om historien, men det jeg kan si, er at den inneholder flere tvister, og man vet aldri hvem Bond egentlig er ute etter (Bond vet det heller ikke selv). Her er det altså snakk om mange mellomledd Bond må komme seg igjennom før han får de svarene han vil ha. Og når alle tror jobben er gjort, så er ikke Bond tilfreds. Dermed fortsetter eventyret.

IKKE BARE SKYTING

Blood Stone har fått kritikk av andre anmeldere for å være for lineært og ensformig grunnet det som virker som uendelig mange skytesekvenser, men her er ikke undertegnede enig.

Riktignok blir det mye skyting (i løpet av spillet dreper man nok flere henchmen enn Bond har gjort til sammen i alle filmene), men det er ikke bare det! Man må også leke detektiv og samle informasjon og data fra fienden. Bonds viktigste gadget i dette spillet er en smarttelefon som også gir Bond et slags røntgensyn. Dette gir deg en unik mulighet til å få bedre oversikt over hvor de bevæpnede fiendene til enhver tid befinner seg, og man trenger den for å skanne den informasjonen man trenger. Det er for eksempel et par spennende sekvenser i Monaco og Sibir hvor man må gå rundt og samle informasjon i form av koder og dokumenter for å komme videre i spillet. Man kan også bruke smarttelefonen til å deaktivere sikkerhetskameraer ved å trykke bestemte kombinasjoner på spillkontrollen. Underveis får man bistand fra Tanner (stemmelagt av Rory Kinnear som spiller Tanner i Quantum of Solace) over telefonen. Skal spillet gi den filmatiske følelsen, må det være en stram historie som tar deg videre i spillet. Jeg savner scener hvor Bond må avhøre personer ansikt til ansikt, men den Bond vi kjenner fra de to siste filmene, skyter helst først og spør etterpå hvis han har tid.

Noe som er nytt ved dette spillet, er Focus Aim-systemet. Hvis man bruker nærkamp for å sette en småskurk ut spill, får man muligheten til å bruke noe som kalles Focus Aim (man kan ha opptil tre slike samtidig). Det betyr at man enkelt og greit kan skyte ned en til tre småskurker med ett, to eller tre enkle trykk på kontrollen. Dette hjelpemiddelet er svært effektivt og nyttig i flere situasjoner.

BOND, YOU CAN DRIVE MY CAR

Et annet element som gjør Blood Stone til et spennende spill, for ikke å si intenst, er kjørescenene. Spillet er skapt av selskapet Bizarre Creations som har det intense
Daniel Craig har stemmen og utseendet til James Bond i James Bond 007: Blood Stone.
og svært underholdende bilspillet Blur på CV-en sin. Og det merkes! Jeg har allerede nevnt bil- og båtjakten i Athen, mens i Istanbul er man så heldig at man får kjøre en Aston Martin. I Sibir skal man kjøre bil både på veien og på isen (noe som gjør at man tenker på Die Another Day). Det er også en scene i Sibir hvor man kjører en svevebåt (her er det riktignok Nicole Hunter som er styrkvinne, mens du skal styre maskingeværet). Noen strekninger på kjøredelene av spillet kan oppleves som vanskelige fordi det går så utrolig fort, og det er enkelte hindre i veien, men alt i alt er dette en meget artig del av spillet.

Styrekontrollen på dette spillet synes jeg er meget bra, men man må være observant på at bilene har lett for å sladde i svingene. Grafikken er også god, men det oppsto et lite problem på utendørsscenene i Sibir da den hvite prikken som viser hvor du har siktet på pistolen, ble svært vanskelig å se på grunn av snøværet. Det kan hende dette er gjort med vilje siden man jo gjerne får dårligere sikt i snøvær, men det opplevdes likevel som litt irriterende og unødvendig. Utenom det har jeg ikke noe å utsette på spillets styrekontroll og grafikk. En positiv ting er at man får hjelp underveis ved at det står hvilke knapper man skal trykke på for å utføre de nødvendige handlinger. Som vanlig kan man også velge vanskelighetsgrad, så her kan hvem som helst prøve seg (spillet har 16-års aldersgrense)!

KONKLUSJON

Jeg er ingen såkalt «gamer», med de helt store sammenlikningsgrunnlagene, så for meg er dette er supert actionspill (det hjelper nok litt at jeg også er fan av Bond) fylt med intense skytescener, biljakter, båtjakter, Bond-musikk og vakre damer (i hvert fall én). Hva mer kan man be om?

Se Blood Stone Game.com for trailere, behind the scenes-intervjuer, bilder, m.m. Du kan også høre den nye Bond-låten, I’ll Take It All, her! Og ellers se lenkene under for våre øvrige artikler om Blood Stone og GoldenEye for Wii.

SPILLFAKTA

Utgitt på PS3 (testet), Xbox 360, Nintendo DS og PC.

Utviklet av: Bizarre Creations og distribuert av Activision

Releasedato: 5. november

Karakter: 006 av 007

Vurdert og testet av Joakim Krane Bech
Bilscene fra Blood Stone.


Joakim Krane Bech / 21.11.2010