Fredag 29. mars 2024 kl. 15.27

Penger til overs? Aston Martin DB5 til salgs
Sean Connery foran Aston Martin DB5-en i Goldfinger.


Den mest ikoniske James Bond-bil av dem alle skal nå auksjoneres bort. Prisen er ventet å bli over fem millioner britiske pund.

Aston Martin DB5 ble verdenskjent da Bond-manien eksploderte med den tredje filmen i serien, Goldfinger (1965). For første gang fikk Bond en egen agentbil, levert av Q, med gadgets og duppeditter som bilene i alle filmene i ettertid har måttet leve opp til.

Den første DB5-prototypen ble etter filmingen modifisert til vanlig bil av Aston Martin, og så sogt.

Denne, og den andre bilen som nå skal selges, ble deretter oppgradert til Bond-bil igjen, av senere eiere.

Den første bilen, med chassisnummer DP/216/1, ble stjålet fra sin daværende eier i 1997, i Florida, og er forsatt savnet.

Men to biler ble altså brukt i Goldfinger og nå skal amerikaneren Jerry Lee selge bilen han i 1969 kjøpte for 12.000 USD. Denne modellen ble brukt også i Thunderball.

RM Auctions vil selge bilen 27.10.2010 og kaller den «verdens mest berømte bil». Man venter seg en pris på over fem millioner britiske pund.

Bilen er oppgradert med maskinpistoler, kulesikkert bakvindu, sporingsenhet og de andre «Q-branch»-modifikasjonene fansen husker fra filmene. Hvor mye av dette som faktisk virker? Flere faktisk, men ikke maskinpistolene.

Ian Fleming ga agent 007 en DB Mark III i boken Goldfinger, men da filmen skulle lages var DB5 den nyeste modellen. Derfor ble den brukt.

Bilen har foruten de to nevnte filmene fra 60-tallet også hatt små «comebacks» i serien: GoldenEye (1995) og Tomorrow Never Dies (1997). Den skulle også være med i The World Is Not Enough (1999), men scenen der bilen var med ble kuttet fra filmen. Siste gang en modellvariant var å se, var i Casino Royale (2006).

PS: Det finnes også to DB5 som ble laget etter filmene til bruk under reklame for filmene. Disse er i eie i hhv. USA og Nederland.
Regissør Guy Hamilton og JAMEBOND.no-redaktør John Berge i samtale foran Aston Martin DB5.


JB / 03.06.2010