Tirsdag 19. mars 2024 kl. 10.50

Velkommen til «nye» JAMESBOND.no
Per Mork og Alexander Hagen fra JAMESBOND.no betjente fornøyde kunder da 007 SHOP hadde salgsstand i fjor. Nå ser de frem til enda flere fornøyde lesere av nettsiden.


I anledning tiårsjubileet for JB Forlag og nettsiden, relanserer vi nå JAMESBOND.no med nytt, friskt design og forbedret funksjonalitet.

Blant de mer brukervennlige nyhetene på «nye» JAMESBOND.no finner leserne nå en ryddigere meny som gjør det enklere å finne frem på egenhånd og endelig en omfattende søkemotor, et nyhetsbrev, RSS-leser og den nye spørrespalten 007 raske.

Man kan også linke alle saker direkte til Facebook og velge utskriftsvennlige versjoner av sidene.

En annen kjekk funksjon er at man nå kan bla i bildegalleriene inne på filmindeksene og man kan også greit forstørre alle bilder som i utgangspunktet er store nok, på nyhetssaker m.v.

Det er også en «JB•TV»-seksjon, som er operativ og straks blir oppdatert med spesiallagde nyhetsinnslag om og for det norske fanmiljøet.

Dessuten er hele designet laget på nytt, slik at forsiden, nyhetene og de seks indeksene, er penere og mer intuitivt presentert enn tidligere.

Under NYHETER finner man nå alle nyheter og artikler, helt fra ti år tilbake, fordelt på en oversikt per måned og per år, om man ønsker å se det slik.

– Vi
James Bond 1•2000 ble lansert 007. desember 1999. Bladet og de fire andre oppfølgerne kan bestilles i 007 SHOP!
jobber videre med ytterligere forbedringer, som vil komme etterhvert. Det blir blant annet kommentarfunksjon under sidene og en forbedret, og mer ryddig 007 SHOP om ikke så altfor lenge. Vi er klar over at nettbutikken ikke er god nok rent funksjonsmessig, men selve vareutvalget er allerede solid og ingen andre kan tilby så mye James Bond «snacks» på et sted, sier John Berge i JB Forlag.

Han sier han håper Bond-fansen og mer generelt interesserte vil bli fornøyd med forbedringene.

– Hvordan kan driften av siden lønne seg?

– Foreløpig har dette vært årevis med utgifter, tatt fra egen lomme på entusiastbasis, men vi håper nå på en bedre annonsetilgang og så snart 007 Shop blir forbedret, også enda mer salg av varer, svarer Berge.

007. desember 1999 ga JB Forlag ut James Bond Album 1•1999 og dro med det i gang igjen det norske tegneseriebladet om agent 007. Eventyret varte til 2001, da også dette bladet måtte legges ned grunnet dårlig salg.

I januar 2000 ble www.jamesbond.no opprettet først og fremst som en «salgsplakat» for bladet. Etter hvert fikk siden også en enkel informasjons- og nyhetstjeneste, og en like enkel nettbutikk.

Opp gjennom 00-tallet arbeidet eieren av JB Forlag, John Berge, med idéen om å skape den ultimate James Bond nettside i norsk språkdrakt, med et omfang som skulle være ekstremt omfattende.

Denne versjonen av nettsiden så dagens lys på tampen av 2006 og har altså vært i drift i tre år i disse dager. Dermed er dette et tredje jubileum «å henge på knaggen».

– En nettside trenger ikke noe jubileum for å fornye seg selvsagt, men det er alltid moro å kunne knytte det opp mot såpass viktige hendelser, sier John Berge, som vendte seg til programmereren bak originalsiden, Bjørn Sveindal, for de tekniske løsningene og designer Per Mork.

– Stor takk til dem begge for deres innsats for «nye» JAMESBOND.no, sier Berge.

Alexander Hagen / 04.11.2009 Sist oppdatert: 05.11.09 kl. 12:40