Torsdag 28. mars 2024 kl. 13.9

JAMESBOND.no bistår Dagbladet i kåring
Dominique 'Domino' Derval (Claudine Auger) poserer i Thunderball.


Bond-damene er utvilsomt viktige, og langt mer oppegående enn sitt rykte. Men hvem er flottest?

Dagbladet.no avholder for tiden en avstemning der den flotteste Bond-piken skal kåres. I den forbindelse har de selvsagt henvendt seg til Norges viktigste møtested for 007-interesserte, JAMESBOND.no, og fått hjelp i utvelgelsesprosessen av vår egen redaktør John Berge.

For ordens skyld: JAMESBOND.no har ikke gått inn for å snevre inn utvalget etter eget forgodtbefinnende. Likevel måtte vi definere hvilke kriterier som gjør en skuespillerinne til Bond-pike. Det ville jo blitt fryktelig mange hvis man brukte vide definisjoner! Det er ikke akkurat et ukjent fenomen at James Bond har hatt opptil flere kvinnelige bekjentskaper i én og samme film. Derfor måtte vi denne gangen bruke en smal definisjon for å begrense det til én pike pr. film.

Naturligvis falt valget på den mest involverte piken i hver films handling og ikke nødvendigvis den mest profilerte, noe som kanskje medfører en og annen logisk brist. Kjennere av Bond-serien vil for eksempel huske det karakteristiske motivet av Roger Moore og Grace Jones rygg mot rygg på omslaget til A View to A Kill (1985). Likevel er det Tanya Roberts som må kunne sies å være filmens Bond-pike, og som dermed finner veien til listen. Både Talisa Soto og Carey Lowell figurerer på omslaget til Licence to Kill (1989), men selve piken må jo ganske utvilsomt være Lowell.

Noen (ikke JAMESBOND.no-redaksjonen) vil kanskje også savne Teri Hatcher på listen for sin innsats i Tomorrow Never Dies (1997). Oppegående Bond-fans vet imidlertid at Hatcher kun var en spillebrikke brukt på «kynisk» vis for å fri til det amerikanske kinopublikummet, med en rollefigur som forsvant like fort som hun kom.

PS: Legg også merke til at Kim Basinger, som spilte i den uoffisielle Bond-filmen Never Say Never Again, har havnet på listen.

Hva mener John Berge om Bond-damene? Han avslører i det minste hvem han syns fremstår som den største bimboen av dem alle, nemlig Britt Ekland i The Man With The Golden Gun (1974). Berge beskriver henne som en man får vondt av å se på, som ikke vet opp eller ned på noenting og som for det meste er i veien. Berge sier til Dagbladet.no at om man ser bort fra Britt Ekland, er nesten alle andre Bond-damer viljesterke og bestemte damer som ikke lar seg pelle på nesa.

Dagbladets Fredrik Wandrup er enig i at Bond-pikene er sterkere enn sitt rykte, men at det er en fare for at dette kanskje drukner bak vakre fasader og utfordrende klær. Wandrup mener også at damene har en viktig og naturlig plass i Bond-filmene på lik linje med superskurker, morsomme dingser og eksotiske steder.

Avstemningen er en oppladning til premieren på den kommende James Bond-filmen Quantum of Solace, og alle har mulighet til å være med å stemme frem sin favoritt. Vinneren vil bli kåret med en dobbelside i Dagbladet førstkommende lørdag.

Kandidatene som er plukket ut av JAMESBOND.no i samarbeid med Dagbladet:

23. Olga Konstantinova Kurylenko i «Quantum of Solace» (2008)

22: Eva Green i «Casino Royale» (2006)

21: Halle Berry i «Die Another Day» (2002)

20: Sophie Marceau i «The World Is Not Enough» (1999)

19: Michelle Yeoh i Tomorrow Never Dies (1997)

18: Izabella Scorupco i «GoldenEye» (1995)

17: Carey Lowell i «Licence To Kill» (1989)

16: Maryam d’Abo i «The Living Daylights» (1987)

15: Tanya Roberts i «A View To A Kill» (1985)

14: Kim Basinger i «Never Say Never Again» (1983)

13: Maud Adams i «The Man With The Golden Gun» (1974) og «Octopussy» (1983)

12: Carole Bouquet i « For Your Eyes Only » (1981)

11: Lois Chiles i «Moonraker» (1979)

10: Barbara Bach i «The Spy Who Loved Me» (1977)

9: Britt Ekland i «The Man With The Golden Gun» (1974)

8. Jane Seymour i «Live And Let Die» (1973)

7: Jill St. John i «Diamonds Are Forever» (1971)

6: Diana Rigg i «On Her Majesty's Secret Service» (1969)

5: Mie Hama i «You Only Live Twice» (1967)

4: Claudine Auger i «Thunderball» (1965)

3: Shirley Eaton i «Goldfinger» (1964)

2: Daniela Bianchi i «From Russia With Love» (1963)

1: Ursula Andress i «Dr. No» (1962)

Stem her hos Dagbladet.no



Alexander Hagen / 28.10.2008