Torsdag 28. mars 2024 kl. 19.46

Håper på 200.000 solgte
Daniel Craig som James Bond i Casino Royale (2006). Slik fremstår han på forsiden av Sony Pictures Home Entertainments innsalgsbrosjyre overfor videobransjen, PREVIEW.


Den norske videogramdistributøren Universal sier de har et salgsmål på 200.000 solgte eksemplarer av Casino Royale.

Casino Royale utgis på DVD, Blu-ray Disc (BD) og UMD-Video den 28. mars i Norge, men det er klart at det er DVD-utgaven (2 disc som kjøpefilm, 1 disc som leiefilm) den norske distributøren Universal, på vegne av Sony, vil selge mest av.

– Vi går for å sette ut 200.000 til dag én den 28. mars, men jeg tror det blir mer på sikt, sier salgssjef Frode Vangen hos den norske distributøren Universal Pictures Norway, som har lisens på Sonys filmer, til videobransjens fagblad, Release.

Etter tretten uker på norske kinoer, er Casino Royale per 22. februar 2007 sett av 577.813 nordmenn, viser nye tall fra Norske filmbyråers forening.

Frode Vangen tror at det nye High Definition-formatet Blu-ray Disc vil ta seg opp, i og med at PS3 har release i samme tidsrom, og at Casino Royale blir den første store BD-tittelen.

– Jeg håper vi selger 1.000 eksemplarer på BD i første omgang. Sony gir heller ikke opp UMD-Video, og vi merker nå faktisk en oppgang i bestillingene. Vi selger over 1.000 filmer i måneden på UMD-Video, og prisene er ofte på 99 kroner ut til forbruker, som kanskje var den prisen filmene skulle hatt helt fra begynnelsen.

BD-utgaven av Casino Royale vil alle som kjøper PS3 også få anlending til å bestille seg gratis, om de benytter seg av tilbudet etter å ha kjøpt den nye spillkonsollen. Den lanseres 23. mars.

Universal inviterte med seg rundt 70 av sine kunder på førpremieren av Casino Royale den 17. november i fjor.

– Det er veldig stor interesse for filmen. Jeg har aldri opplevd større interesse for noen film vi har hatt tidligere. Alle
vil gjøre noe spesielt ut av den. Vi satser på at den er godt synlig overalt, og det blir også mange instore-kampanjer. Det er mye fint artwork å benytte seg av. En kjede vil muligens ha ansatte stående i smoking på releasedagen, sier Vangen, som også bifaller at hele katalogserien av James Bond (distribuert av SF Norge) vil få oppsving med lanseringen av Casino Royale.

Av Sony Pictures Home Entertainments innsalgsbrosjyre (se bildet til høyre av forsiden) kan vi lese at butikkene får muligheten til å bestille posters, standees, halvpall med toppskilt, 64-display med toppskilt og counterdisplay. Filmen skal radioannonseres hos P4, Kanal 24, Jær Radiogruppen og Energy, TV-annonseres hos TV2, TV Norge, TV3 og Z, og nettannonseres hos Filmweb og Sol.

Vi er også veldig glade for å kunne annonsere at Universal/Sony har inngått avtale med JAMESBOND.NO. De ser på vår nettside som en viktig kanal for å nå ut med det glade 007-budskap. Videogramutgivelsen skal nemlig også annonseres for her på JAMESBOND.NO, med toppbanner på vår førsteside i perioden 1. mars til 1. mai.

Samarbeidspartnere for Sony under lanseringen er Sony Ericsson, Aston Martin, Omega og Carta Mundi.

PS! Det er allerede åpnet for forhåndsbestilling av videogrammet Casino Royale i 007 SHOP her på JAMESBOND.NO! Du kan bestille DVD 2-disc og/eller Blu-ray Disc-utgaven.

I 007 SHOP har vi også akkurat lagt ut et nytt spennende produkt. Nå kan du bestille deg din egen James Bond-koffert/attache case!

JB / 24.02.2007