Tirsdag 23. april 2024 kl. 22.40

Håper på 400.000 besøkende
Bjørn Hoenvoll er direktør i Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS (CTN). Foto: John Berge


Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS (CTN), som markedsfører Casino Royale (2006), mot norske forbrukere håper på 400.000 besøkende på kino.

Bjørn Hoenvoll er direktør i Columbia TriStar Nordisk Film Distributors AS (CTN), og så faktisk Dr. No (1962) på kino da den var ny. Hoenvoll er veldig fornøyd med den nye James Bond-filmen, og beskriver den som "mer av det jeg husker som bra i Bond-filmene".

– Den har ikke alt fjaset som preget en del av de andre Bond-filmene, og er mer realistisk, sier Hoenvoll når han blir bedt om å beskrive Casino Royale (2006).

Filmselskapet har justert forventningene til hvordan filmen vil gå på kino. Etter den gode responsen blant kritikerne, også her i Norge, snakkes det nå om at 400.000 besøkende på kino her hjemme er oppnåelig. – 400.000 er ikke umulig. Det gikk over 400.000 på kino og så Da Vinci koden, så hvorfor ikke James Bond, sier Hoenvoll.

Han så filmen først i filmselskapets visningskino på Majorstuen i Oslo, og deretter på førpremieren den 17.11.

– Jeg har ikke lest en eneste dårlig kritikk av filmen, og vi har sjekket rundt på utenlandske nettsteder også. Vi forventer oss veldig mye av filmen, og jeg tror den kan bli "større" på kino enn den forrige.

Bond-filmene har en unik appell, sier Hoenvoll, da alle fra unge gutter til bestefarsgenerasjonen vil ønske å se den nye filmen om agent 007.

– Jeg vet ikke om noen filmserie som har eksistert så lenge, og som er så populær. Du se den nye James Bond-filmen, sånn er det bare, slår direktør Bjørn Hoenvoll fast.

JB / 24.11.2006