Torsdag 28. mars 2024 kl. 14.13

Fox-sjefen er Bond-fan

Direktør Bjørn Jacobsen i Fox Film Norge er filmentusiast på sin hals. – Første gang jeg ser en film glemmer jeg at jeg jobber i et filmbyrå, sier direktøren.

Bjørn Jacobsen var en av få nordmenn som fikk se Die Another Day flere måneder før verdenspremieren i 2002.

Riktignok var det et uferdig kutt, men bortsett fra
Direktør Bjørn Jacobsen i Fox Film Norge. Foto: John Berge
en del effekter og detaljer var «rough cut»’et rimelig komplett.

Filmen ble vist for Fox-sjefer fra hele Europa allerede i slutten av august 2002 i London. Tilstede i salen var også produsentene Barbara Broccoli og Michael G. Wilson samt regissør Lee Tamahori.

– BRA FILM

– Det er en veldig bra Bond-film, Die Another Day, sier Bjørn Jacobsen med et annet tonefall enn markedsfolk i filmselskapene legger opp til.

Her snakker vi nemlig om en toppsjef som ikke har glemt barndommens fascinasjon for kinomørket. Og som så Dr. No da den var ny på kino i Norge.

– En venn av meg insisterte på at jeg skulle gå og se den. Det handler om en britisk agent, sa han. Jeg ante ikke hva han snakket om. Dr. No var så bra at jeg så den på nytt dagen etterpå, sier Bjørn med et smil.

Det var i 2002 gått 40 år siden James Bond stormet ut fra Ian Flemings bøker og opppå kinolerretter verden over. Sean Connery er for mange fans og det generelle publikum den eneste «ekte» James Bond, men hver generasjon har sin agent 007.

– Pierce Brosnan har hatt noe uforløst over seg i sine tre første filmer. Denne gangen klaffer det mye bedre. Han er tøffere, mer slik Connery la opp til. Dessuten skinner det tydelig gjennom at Brosnan liker rollen, forteller Fox-direktøren.

– Hvilke elementer i filmen utgjør essensen av det du beskriver som en Bond-film over gjennomsnittet?

– Effektene er strålende, det er mye action. Men det er også en bra historie. Ting er ikke som de utgir seg for å være. Slik er historien mye mer av en thriller, sier Bjørn Jacobsen.

Etter visningen i London snakket Bjørn Jacobsen en del med regissør Lee Tamahori. Bjørn berømmet Lee for å ha gjort filmen noe mer i gammel stil med hensyn til atmosfære. – Flott, det var målet, svarte Lee Tamahori.

MARKEDSKAMPANJE

Med kongelig premiere i London 18. november 2002 og verdenspremiere samme sted 22. november 2002 var den norske releasedagen 31. januar 2003 fryktelig langt unna for Bond-fansen. Hovedsal på premieredagen ble Klingenberg, da Colosseum fortsatt var opptatt med Ringenes Herre: To tårn på dette tidspunkt.

– Kinosituasjonen i Norge, med et begrenset antall saler, gjør det vanskelig å gi James Bond god nok plass før jul, hvor også Ringenes Herre: To tårn og Harry Potter og mysteriekammeret skal lanseres. Vi valgte derfor å utsette premieren, gir Bjørn Jacobsen som forklaring.

– Synes du sponsorene preger filmen i for stor grad, i lys av debatten rundt dette?

– Nei, det er helt normalt, verken mer eller mindre. Bond-filmene har alltid vært sponset.

VELINFORMERTE FANS

– Filmopplevelser har preget deg siden barndommen. Hvordan er det å jobbe på heltid med filmhobbyen?

– Første gang jeg ser en film jeg skal markedsføre glemmer jeg det. Da er jeg publikum. Andre gang begynner jeg å tenke på hva jeg har sett og hvordan dette best kan presenteres på markedet. En film er som et barn. Du må sette på klær og gi det et navn. Så må du fostre det opp og håpe barnet får seg en jobb, les publikum. Tidligere var det noen få aviser og så vidt NRK som konsentrerte seg om filmdekning. Nå er det en flom av nisjeblader og ting på nett hvor fokuset på film er stort. Fansen følger nøye med og er svært velinformert. De bryr seg om filmene på en annen måte enn før, og det stiller store krav til oss i distribusjonsleddet.

Bjørn Jacobsen forestilte seg ikke i barne- og ungdomsår at det gikk an å jobbe med film. Mens han studerte kunsthistorie og arkeologi så han en annonse for et amerikansk filmselskap. Det var faktisk MGM og Fox som også den gang, på det tidlige 70-tall, hadde egen norsk avdeling. Bjørn ble ansatt som markedssjef som 28-åring, og resten er – som det sies – historie. Han har vært med i ulike firma og konstellasjoner som har hatt avtaler med store filmselskap. Da Kommunenes Filmsentral mistet Disney i juni 2000, dukket det opp en ny mulighet ettersom 20th Century Fox valgte å starte egen avdeling i Norge. Da 20th Century Fox valgte å åpne kontor i Norge, spurte de Bjørn Jacobsen om han ville ta på seg jobben som direktør og etter en kort betekningstid svarte han ja.

KUN FOR BJØRNS ØYNE

For en mangeårig Bond-fan som Bjørn Jacobsen er det naturlig nok spesielt moro å lede arbeidet med å lansere Die Another Day.

Men det er ikke første gang han jobber med James Bond profesjonelt. I 1981 oversatte han For Your Eyes Only, mens han var markedsjef i daværende Kommunenes Filmsentral.

– Jeg var ikke fornøyd med alle oversettelsene, og begynte å gjøre noen av dem selv. Jeg husker jeg spesielt strevde med å finne ut hva klosteretSt. Cyril skulle hete på norsk. Resultatet ble St. Kyrillos.

BOND-VURDERINGER

Bjørn Jacobsens personlige favoritt blant filmene er From Russia With Love.

– Den har en voldsom atmosfære. Istanbul, Orientekspressen, Robert Shaw, Venezia. Og en bra historie!

Fox-sjefen er ikke i tvil når han blir bedt om å vurderer de fem offisielle James Bond-skuespillerne.

– Connery var kjempestilig. Ingen kan måle seg med ham.

– George Lazenby?

– Han opptrer i en veldig god film. Men han har mer James Bond-utseende enn oppførsel. Han har noen Bond-kvaliteter, men blir for anonym. Filmen er en av de aller beste og dessuten er det en norsk Bond-Babe med, Julie Ege.

– Roger Moore?

– Ut i fra konseptet man la opp til er han bra. Det er mer ren underholdning og moro, ikke så dyptpløyende. Det er ikke min type Bond, men Moore var elegant.

– Timothy Dalton?

– Shakespeare-tolkeren som angrep rollen fra en seriøs innfallsvinkel. Han gjorde Bond mørk og dyster, helt vekk fra den enkle stilen til Moore. Men det gikk kanskje for langt den andre veien, spesielt i Licence To Kill, som var altfor voldelig.

– Pierce Brosnan?

– Han er veldig god, særlig i den nye filmen. Han har lagt til en ny dimensjon, mer sårbar, men samtidig hardere. Nå har han mer av den brutale sjarmen Connery la inn i rollen. Brosnan innledet bra med GoldenEye, mens de to forrige var noe uforløste.



JB / 01.02.2003 Sist oppdatert: 25.10.06 kl. 01:12